Фізика 9 клас

 

Дистанційне навчання
Свої фотозвіти можна надсилати на пошту       sogfi1963@gmail.com


https://meet.google.com/hpp-zayg-mgg

Ядерна енергетика України.
Перегляньте ВІДЕО
Екологічні проблеми ядерної енергетики



Закон збереження енергії ТЕСТ 1 
Перевіримо знання: ТЕСТ  

 8 травня- 9-А клас      9 травня- 9-Б клас 
Тема: Контрольна робота "Закон збереження механічної енергії.
Фундаментальні взаємодії в природі.»

 5травня- 9-А клас      4 травня- 9-Б клас 
Тема: Самостійна робота з теми
«Механічна енергія та її види. Закон збереження механічної енергії»

                        РОБОТА

Домашня робота:§35-38 повторити. Підготуватися до контрольної роботи.
Вправа 39(3, 4)



 3травня- 9-А клас      3 травня- 9-Б клас 
Тема:  Розв"язування задач.
1. Снаряд масою 2 кг, що летить горизонтально зі швидкістю 200 м/с розірвався на осколки. Який імпульс мають осколки після вибуху?
2. Обчисліть потенціальну енергію пружини жорсткістю 10 Н/м, деформація якої становить 0,6 м.
3.Тіло масою 4 кг вільно падає з висоти 3 м. Чому дорівнює потенціальна енергія тіла у верхній точці падіння? Вкажіть всі правильні відповіді.
 4. Яку кінетичну енергію має тіло масою 2 кг у момент часу 15 хв?


Завдання:
1. Потенціальна енергія кульки на висоті 150 см дорівнює 6 дж.
 Визначте масу кульки

2. Тіло падає з висоти 5 м. Визначте,чому дорівнює швидкість

 тіла в момент падіння на поверхню Землі.

3.Вагонетка масою 1,5 т, що рухається зі швидкістю 6 м/с, 
наштовхується на упорний буфер. Якою є жорсткість пружини
 буфера, якщо внаслідок удару її максимальне стиснення 
становило 0,15 м? Втратами механічної енергії знехтуйте. 





1 травня- 9-А клас      2 травня- 9-Б клас 
Тема:Фундаментальні взаємодії в природі.
  Межі застосування фізичних законів і теорій.
Опрацювати  § 39
В параграфі знайдіть відповіді на запитання:

Як побудований Всесвіт, тобто якою є його структура?

Як із невеликих цеглинок матерії утворюється все різноманіття природних явищ і природних об’єктів?

Чи однаковим законам підкорюються різні природні явища?

• Які об’єкти мікросвіту, макросвіту, мегасвіту вам відомі?

• Чи можна застосувати закони механіки Ньютона для

 описання руху мікрочастинок?

• Завдяки якій взаємодії утримуються нуклони в ядрі? 

електрони в атомі? атоми в молекулі? молекули в речовині?

 людина біля планети? планета біля Сонця?(письмово)

• Які види енергії ви знаєте?(письмово)

• Опишіть перетворення сонячної енергії в природі (а);

 техніці (б).(ст. 247, рис. 39.4письмово)

• Опишіть «рух» енергії під час роботи гідроелектростанції.(письмово)

Які перетворення енергії відбуваються під час запуску на

 орбіту космічного корабля? підйому ліфта? 

забивання цвяха в дошку?(письмово)

Вам на допомогу ВІДЕО

21 квітня- 9-А клас      20 квітня- 9-Б клас 
Тема: Лабораторна робота №7. 
Вивчення закону збереження механічної енергії.
Перегляньте уважно відео
Виконайте роботу на сторінці 241.
Перевіримо знання по темі : "Закон збереження енергії"


19 квітня- 9-А клас      19 квітня- 9-Б клас 
Тема:Застосування законів збереження енергії  та імпульсу
в механічних явищах.
Опрацювати пояснення задач 2, 3 § 38 та  записати
 в зошити.
Самостійна робота
Розв"язки задач записати в зошити.

Домашня робота. Опрацювати  § 38, вправа 38(2).
17 квітня- 9-А клас      18 квітня- 9-Б клас 
Тема:Застосування законів збереження енергії  та імпульсу
в механічних явищах.
Опрацювати пояснення (конспект), записати
 в зошитах задачу 1.
Домашня робота. Опрацювати  § 38, вправа 38(2).



7 квітня- 9-А клас      6 квітня- 9-Б клас 
Тема:Імпульс. Закон збереження імпульсу.
       Розв"язування задач.
Перевіримо знання ТЕСТ1
Діти, на попередньому уроці ми  вивчали закон збереження імпульсу. Сьогодні ви маєте примінити свої  знання, уміння на практиці під час розв’язування задач. А також  з’ясувати його  практичне застосування.

1.Снаряд масою 20 кг, що летів горизонтально зі швидкістю 100м/с, влучив у пісок на

залізничній платформі і не розірвався. Якої швидкості набула платформа масою 8т, якщо

до падіння снаряда вона рухалася із швидкістю 0,5 м/с у тому ж напрямі, що і снаряд?

    Дано:                                                        Розв’язання 

m1=20кг                Взаємодія снаряда і платформи є непружним ударом. За       

Vо2    =0,5 м/с

Vо1   = 100м/с                                                     законом збереження імпульсу:                        

   m2=8т=8000кг                            m1 Vо1    + m2 Vо2     = (m1 + m2) V

V-?                                                      
Всі тіла рухаються в              один бік, туди івана вісь ОХ

У проекціях на вісь    рівняння має вигляд:

                     m1Vо1  + m2 Vо2  =( m1+ m2) V                        

                         V=    (m1Vо1  + m2 Vо2   ) /  (   m1+ m2  )                                                 

                             V=   (20*100+8000*0,5  )/  ( 8000+20 )                                 V 0,75(м/  с)   .

Відповідь:0,75(м/  с)   .

2.Визначте імпульс космічного корабля масою 10т,  що рухається по орбіті зі швидкістю 7,8км/с.                                                                                    3. Яка маса мопеда, якщо його імпульс дорівнює 1200кг·м/с за швидкості руху 15 м/с?  

 4.  Знайти зміну швидкості тіла масою 60 кг, якщо на нього протягом 10 с діяла сила 120 Н.

(підказка Ft=mv)

5. З якою швидкістю мав би рухатися легковий

автомобіль, маса якого 1,5 т, щоб у нього був такий  самий імпульс, як у вантажівки масою 9 т, що рухається зі швидкістю 54 км/год?

        (підказка  Р

Завдання: Повторити § 36, вправа 36(2, 3)                                 

   




 5 квітня- 9-А клас      5 квітня- 9-Б клас 
Тема: Взаємодія тіл. Імпульс. Закон збереження імпульсу.
Закони Ньютона дозволяють розв'язати багато задач, які стосуються руху та взаємодії тіл. Однак на практиці часто буває складно виміряти або аналітично подати сили, що діють на тіло.
Як обчислити сили, що виникають у результаті зіткнення тіл?
(При цьому змінюються і жорсткість тіл, і коефіцієнт тертя)
Як визначити сили, що виникають під час вибуху?
(Крім того, для розрахунків потрібно знати час взаємодії тіл, виміряти який теж іноді складно)
Система тіл — це декілька тіл, що взаємодіють одне з одним.
Внутрішні сили системи — це сили, які характеризують взаємодію тіл системи між собою.
Замкнена система тіл (ізольована) — це така система тіл, на яку не діють зовнішні сили, а будь-які зміни стану системи є результатом дії внутрішніх сил.
Чи можливо на Землі знайти замкнену систему тіл?
На Землі неможливо знайти замкнену систему тіл: на будь-яке тіло діє сила тяжіння, будь-який рух тіл супроводжується тертям. Тому на практиці систему тіл вважають замкненою, якщо зовнішні сили, які діють на систему, зрівноважені або набагато менші від внутрішніх сил системи.
 
Яку систему можна вважати замкненою (незамкненою)?
Під час вибуху феєрверка зовнішні сили, що діють на його «осколки» (сила тяжіння та сила опору), у багато разів менші від сил, з якими «осколки» відштовхуються, тому під час вибуху систему тіл «осколки» можна вважати замкненою. А от після вибуху притяганням Землі й опором повітря нехтувати не можна і система тіл «осколки» буде незамкненою.
Якщо людина штовхає ядро, стоячи на легкорухомому візку, то систему тіл «людина на візку — ядро» можна вважати замкненою, адже силу тяжіння зрівноважує сила нормальної реакції опори, а сила тертя кочення є незначною. Якщо ж людина штовхає ядро, стоячи на землі, то система тіл «людина — ядро» є незамкненою, бо сила тертя є порівнянною із силою взаємодії людини і ядра.

Імпульс тіла — це векторна фізична величина, яка дорівнює добутку маси тіла на швидкість його руху.

319.jpg, де
320.jpg — імпульс тіла
321.jpg — маса тіла
322.jpg — швидкість руху тіла
Одиниця імпульсу тіла в СІ — кілограм-метр за секунду:
323.jpg
 Закон збереження імпульсу:У замкненій системі тіл векторна сума імпульсів тіл до взаємодії дорівнює векторній сумі імпульсів тіл після взаємодії.

Завдання: Вивчити § 36, конспект; розглянути та записати задачу1ст. 229.




3 квітня- 9-А клас      4 квітня- 9-Б клас 
Тема:  Україна- космічна держава
ПЛАН     
1.  Україна і космос - нероздільні. 
2.  Циолковський-Наливайко, Микола Кибальчич, Юрій Кондратюк - мрії про космос.
3.   Наші славетні конструктори- Сергій Корольов і Володимир Челомей,
       Олександр Засядько,  Михайло Янгель та  Володимир Уткін.  
4.   Перший українць у космосі – Павло Попович.  
5.   Перший політ в космос українця (саме з незалежної України) – Леоніда Каденюка
6. Українські космонавти.  
                                            

17 березня- 9-А клас      16 березня- 9-Б клас 
Тема:Рух тіла під дією кількох сил.
Згадайте:
  1.     Які види сил вивчає механіка?
  2.     Який напрям прискорень, що їх надають тілам сили (сила пружності, сила тяжіння, сила тертя)?
  3.     Яка послідовність розв’язування задач?
  4.     Як знайти кожну з двох сторін прямокутного трикутника за відомою стороною і тригонометричними функціями гострого кута.
  5.     Що характеризує сила?
  6.     Яка сила називається зрівноважуючою силою, яка рівнодійною?
  7.     Що називається додаванням сил?
Опрацюйте  § 35 (таблицю) та алгоритм розв"язування 
задач (короткий конспект).
Розв"яжіть задачу 1 ст.222, вправу 35(1).
.
15 березня- 9-А клас      15 березня- 9-Б клас 
Тема:Рух тіла під дією сили тяжіння. Розв"язування задач.



Переглянемо ПРЕЗЕНТАЦІЮ
Розв"яжемо задачю 3 ст.219.
Завдання:Опрацювати § 34пункт 3 ст.218-219.
Розв"язати  задачі:

4. Струмінь води з брандспойта, спрямований вертикально вгору, досягнув висоти 18,34 м. З якою швидкістю вилітає вода з брандспойта? Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
5. Літак летить горизонтально зі швидкістю 664 кмгод на висоті 234 м. Коли він пролітає над деякою точкою поверхні Землі, з нього скидають вантаж. Знайди час падіння. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
6.  Літак летить горизонтально зі швидкістю 683 
кмгод на висоті 229 м. Коли він пролітає над деякою точкою поверхні Землі, з нього скидають вантаж. На якій відстані від цієї точки вантаж упаде на Землю? Опором повітря знехтуй. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
7. Стріла випущена з лука вертикально вгору зі швидкістю 22,9 мс. Визнач максимальну висоту підйому стріли. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.

13 березня- 9-А клас      14 березня- 9-Б клас 
Тема:Рух тіла під дією сили тяжіння.
Рух тіла, кинутого вертикально вгору або вниз, - це
рівноприскорений прямолінійний рух із прискоренням,
що дорівнює прискоренню вільного падіння: a = g.
Щоб математично описати рух тіла, кинутого
вертикально вгору або вниз, скористаємося формулами
залежності швидкості, переміщення та координати від
часу для рівноприскореного прямолінійного руху.


1. Описуючи рух тіла по вертикалі, вектори швидкості, прискорення та
переміщення традиційно проектують на вісь OY, тому в рівняннях руху
замінимо х на у.
2. Переміщення тіла по вертикалі зазвичай позначають символом h (висота),
тому замінимо s на h.
3. Для всіх тіл, які рухаються тільки під дією сили тяжіння, прискорення
дорівнює прискоренню вільного падіння, тому замінимо a на g.
Опрацюйте таблицю на ст. 216.
Розв"яжемо задачу 1 та задачу 2 ст.216-217.
Закріплення матеріалу.
Розв"яжіть  задачі 1-4.
1. Камінь вільно падає без початкової швидкості в ущелину. Яка глибина ущелини, якщо камінь торкнувся дна через  після початку падіння? Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
2. Тіло вільно падає без початкової швидкості. Визнач швидкість руху тіла через 5,4 с після початку падіння. Опір повітря не враховуй. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
3. Снаряд зенітної гармати, випущений вертикально вгору із швидкістю 719 мс, досяг цілі через 5 с. На якій висоті перебував літак противника? Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
4. М’яч кинули вертикально вгору з початковою швидкістю 8,3 мс. Визнач швидкість руху м’яча через 0,4 с після початку руху. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
Завдання: Вивчити § 34, конспект; розглянути задачі (ст. 216 - 218 );
виконати вправу 34 (3, )задачі 1, 2, 3.

1. З якою початковою швидкістю слід кинути м’яч вертикально вгору, щоб через 8,8 с він падав вниз із швидкістю 15 мс? Прискорення вільного падіння g=10 мс2
2. Снаряд зенітної гармати, випущений вертикально вгору із швидкістю 626 мс, досяг цілі через 6 с. Обчисли швидкість снаряда в момент досягання цілі. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
3. Куля впала на землю з висоти 69 м. Знайди час падіння. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
Куля впала на землю з висоти 110 м. Знайди швидкість кулі в момент удару. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
4. Струмінь води з брандспойта, спрямований вертикально вгору, досягнув висоти 18,34 м. З якою швидкістю вилітає вода з брандспойта? Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
5. Літак летить горизонтально зі швидкістю 664 кмгод на висоті 234 м. Коли він пролітає над деякою точкою поверхні Землі, з нього скидають вантаж. Знайди час падіння. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
6.  Літак летить горизонтально зі швидкістю 683 
кмгод на висоті 229 м. Коли він пролітає над деякою точкою поверхні Землі, з нього скидають вантаж. На якій відстані від цієї точки вантаж упаде на Землю? Опором повітря знехтуй. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.
7. Стріла випущена з лука вертикально вгору зі швидкістю 22,9 мс. Визнач максимальну висоту підйому стріли. Прискорення вільного падіння g=10 мс2.

Перевіримо знання. ІІІ закон Ньютона: ТЕСТ3

 3 березня- 9-А клас      2 березня- 9-Б клас 
Тема:Закони Ньютона. Розв"язування задач.
    1. Сила 60 Н надає тілу прискорення 0,8 м/с2.
Обчисліть силу, яка надає тілу прискорення 2 м/с2.
2. Знайдіть проекцію сили, що діє на тіло масою 500 кг,
яке рухається прямолінійно, а його координата змінюється за законом.
4. На гладенькому столі лежать два бруски, зв'язані між собою
міцною ниткою. Маса першого бруска — 0,5 кг, маса другого — 0,1 кг.
Перший брусок тягнуть з горизонтально напрямленою силою З Н.
З яким прискоренням він рухається?
Яка сила діє на другий брусок? 
 ЗАВДАННЯ: 
 Задача 1. Автомобіль, маса якого 4 т рухається із стану спокою
 і пройшовши 25 м досягає швидкості 18 км/год.
 Визначити силу, яка діє на автомобіль і час руху.  
2.На тіло масою 100 г, яке знаходиться в стані спокою, 
протягом 10 с діє сила 0, 2 Н. Яку швидкість буде мати тіло 
та який шлях воно пройде за даний час?
3.Два хлопчики тягнуть мотузку в різні сторони iз силою 60 Н. 
Чи розі рветься мотузка, якщо вона витримує натяг до 90 H?​


                   
      
1 березня- 9-А клас      1 березня- 9-Б клас 
Тема:Третій закон Ньютона.

Перевіримо знання. ІІ закон Ньютона:ТЕСТ 4
Перегляньте уважно ВІДЕО
Опрацюйте  § 32
Запишіть третій закон Ньютона.
Випишіть особливості взаємодії .
Вміти розв"язувати задачі 1-7 з відео.
Вправа32 (1, 2)- письмово.



27 лютого- 9-А клас       28 лютого- 9-Б клас 
Тема: Другий закон Ньютона. Розв"язування задач.
Перегляньте уважно презентацію.
Розв"яжіть задачі
1. Сила 60 Н надає тілу прискорення 0,8 м/с2.
 Обчисліть силу, яка надає тілу прискорення 2 м/с2.
2. Знайдіть проекцію сили, що діє на тіло масою 500 кг,
 яке рухається прямолінійно, а його координата змінюється за законом
Х=20-10t+t2

3. М'яч масою 0,5 кг після удару, який тривав 0,02 с,
 набув швидкості 10 м/с. Знайдіть середню силу удару.


Source: https://formula.kr.ua/zakoni-dinamiki-nyutona/zadacha-3-zastosuvannia-2-zakonu-niutona.html
24 лютого- 9-А клас       23 лютого- 9-Б клас 
Тема: Другий закон Ньютона.

Опрацюйте  § 31 за планом:
1.  Другий закон Ньютона.
 2. Наслідки  другого закону Ньютона.
3. Розв"язування задач. Вправа 31(1, 4)
Задача 4.

Завдання: Вивчити другий закон Ньютона,
виконати вправу 31(3, 5).

На допомогу ВІДЕО


22 лютого- 9-А клас       22 лютого- 9-Б клас 
Тема: Інерціальні системи відліку. Перший закон Ньютона.
Опрацюйте  § 30. 
Запишіть у зошит та вивчіть закон інерції  і  І закон Ньютона.
Виконайте вправу 30(1, 3)
Відео на допомогу. 


  17 лютого- 9-А клас       16 лютого- 9-Б клас 
Тема:  Розв’язування задач.

4. Куля, що летіла зі швидкістю 400 м/с, пробила стіну завтовшки 20 см, унаслідок чого швидкість руху кулі зменшилася до 100 м/с. Скільки часу рухалася куля в стіні?

5. Літак відривається від землі за швидкості руху 216 км/год. З яким прискоренням він має рухатися по злітній смузі, довжина якої 1,2 км?

Задача. Рух двох тіл описується рівняннями. Знайти час та місце зустрічі тіл.

Задача 1:  х1 =  -8 + 2t  та  х2 = 10 - 4t (підтвердити графічно)

Завдання:Вправа 29(6, 7)


15 лютого- 9-А клас       15 лютого- 9-Б клас 
Тема:  Розв’язування задач.

1. Велосипедист, що рухається зі швидкістю 3 м/с, починає прискорюватися. Визначте, яку відстань подолає велосипедист за 6 с, якщо прискорення велосипедиста є постійним і дорівнює 0,8 м/с2. (формула 2 ст.194)

2. За який час автомобіль, рухаючись зі стану спокою з постійним прискоренням 0,6 м/с2, пройде шлях 30 м? 

3. Автомобіль, рухаючись із постійним прискоренням, пройшов за 30 с відстань 450 м і набрав швидкості руху 18 м/с. Визначте початкову швидкість руху автомобіля.

Завдання:Вправа 29(4, 5)


13 лютого- 9-А клас       14 лютого- 9-Б клас 
Тема:Переміщення під час рівноприскореного
 прямолінійного руху.
Прочитайте   § 29. Перегляньте презентацію. 
Законспектуйте у робочі зошити.
Виконайте задачі:
Задача 1. Пасажирський потяг загальмував, змінивши свою швидкість від 54 км/год до 5 м/с. Визначте відстань, яку пройшов потяг під час гальмування, якщо прискорення потяга було постійним і дорівнювало 4 м/с2
Задача 2. Побудувати графік швидкості для руху, рівняння якого s = 5t + t ^2 . За цим графіком визначити шлях, який проходить тіло за 4 с від початку руху.
Завдання:Опрацюйте  § 29. Вправа 29(2).

 3 лютого- 9-А клас        2 лютого- 9-Б клас 
 Тема:Контрольна робота №3 з теми 
 «Фізика атома та атомного ядра. »



1 лютого- 9-А клас        1 лютого- 9-Б клас       
Тема:  Розв’язування задач.
Опрацюйте  ЗАДАЧІ
ПІДГОТУВАТИСЯ ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ

30 січня- 9-А клас       31 січня -9-Б клас 
Тема:Атомна енергетика України.
 


Україну можна віднести до тих країн 
світу, в яких успішно розвивається атомна
енергетика. На сьогодні в країні 4 діючі
АЕС (Запорізька, Південноукраїнська,
Рівненська, Хмельницька), 4 недобудовані
(Харківська, Одеська, Кримська,
Чигиринська) та 1 закрита (ЧАЕС). На цих
АЕС діють 15 атомних енергоблоків,
загальною потужністю 13580 МВт. Фактично навколо кожної електростанції
виросло невелике містечко.
Переваги та недоліки атомних електростанцій 

Переваги АЕС перед традиційними джерелами (ГЕС та ТЕС) Доступність і ефективність пального. 

Не потребують дефіцитного органічного пального. 

Не завантажують залізницю.

Можливість повторного енергетичного циклу. 

Не спалюють кисень. 

Не засмічують навколишнє середовище  

продуктами згоряння (вуглекислий газ,  

зола, сажа…) 

Можна використовувати для опріснення  

солоної води, дешевого водню. 

Відносно невелика вартість при  

будівництві. 

Не використовують багато земельних ресурсів. 

Недоліки АЕС:  Радіоактивне забруднення;  Захоронення відходів;  Необхідність демонтажу станції після того, як сплине строк її експлуатації;  Використовується лише 2% урану;  Можливість використання продуктів реакцій для виготовлення ядерної зброї.

Завдання: Прочитати параграф 27 (пункт 1, 2).



27 січня- 9-А клас         26 січня -9-Б клас 
Тема:Ланцюгова ядерна реакція. Ядерний реактор.
Перегляньте відео: 

Опрацюйте  § 26. Вправа 26 (2).

20 січня- 9-А клас         19 січня -9-Б клас   

Тема:Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання.

Природний радіоактивний фон. Дозиметри.

Опрацюйте  § 25.

Перегляньте відео: 


Випишіть вплив іонізуючого випромінювання на організм.

Особливості впливу радіації.
Задачі з відео 4-6.

18 січня- 9-А клас         18 січня -9-Б клас   

Тема:Активність радіоактивної речовини

Задача 1 Бісмут-212 є одночасно α- та β-радіоактивним.

 Ядро якого елемента утвориться в результаті

 кожного з розпадів Бісмуту? Запишіть рівняння реакції.

Задача 2 Зразок містить 6, 4⋅1020 атомів Йоду-131.

 Скільки атомів Йоду-131 буде в зразку через 32 доби?

Відео на допомогу:


Це цікаво:


Опрацювати § 24 , вправа 24 (3).

16 січня- 9-А клас         17 січня -9-Б клас   

Тема: Розв"язування задач.

Правила зміщення( повторимо § 23 ст. 154) 

1 Під час α-розпаду кількість нуклонів у ядрі зменшується на 4, протонів — на 2, тому утворюється ядро елемента, порядковий номер якого на 2 одиниці менший від порядкового номера вихідного елемента.


2 Під час β-розпаду кількість нуклонів в ядрі не змінюється, при цьому кількість протонів збільшується на 1, тому утворюється ядро елемента, порядковий номер якого на одиницю більший за порядковий номер вихідного елемента.


Задача 1

Радон-220 є α-радіоактивним. Ядро якого елемента утвориться в результаті α-розпаду Радону? Запишіть рівняння реакції.

Задача 2

Актиній-228 є β-радіоактивним. Ядро якого елемента утвориться в результаті β-розпаду Актинію? Запишіть рівняння реакції.

Домашнє завдання.

Скориставшись рисунком, запишіть кілька реакцій розпаду, характерних для радіоактивного ряду Урану-238.

Дайте короткі відповіді на запитання ( повторимо § 22 ) :

1 В якому році Е. Резерфорд завершив свої експерименти і розробив 

планетарну будову атома?

2 Що дав зрозуміти дослід Резерфорду?

3 Із яких частинок складається атом?

4 Із яких частинок складається ядро атома?

5 Що таке зарядове число? (пояснити на прикладі елемента)

6 Що таке масове число?(пояснити на прикладі елемента)

7 Як визначити кількість протонів і нейтронів у ядрі?(пояснити на прикладі елемента)

8 Що таке нуклід?

9 Які нукліди називають ізотопами?

10 Ядерні сили це...

21 грудня- 9-А клас          21 грудня-9-Б клас   

Тема: Розв"язування задач.

1.Позначте «-» хибні твердження і «+» правильні :

1.     Частота коливань джерела хвилі більша ніж частота коливань частинок середовища. 

2.     Механічні хвилі розповсюджуються в вакуумі. 

3.     Хвиля має енергію. 

4.     Поздовжня хвиля- це хвиля частинки якої коливаються вздовж напрямку поширення хвилі.

5.     Амплітуда-це відстань між двома найближчими точками, які коливаються  синхронно. 


1.Хлопчик на березі моря визначив відстань між сусідніми гребнями хвиль. Вона становить 8м. Щохвилини повз нього проходить 24 гребні хвиль. Визначте швидкість хвиль.(ф.2, ф.5)

2.Визначте частоту електромагнітної хвилі у вакуумі, якщо довжина цієї хвилі 6 см.

3. Визначте довжину електромагнітної хвилі частою 2 МГц у середовищі, де  швидкість хвилі дорівнює 2∙108 м/с. (ф.5)

4.У скільки разів потрібно змінити частоту електромагнітної хвилі, щоб її довжина зменшилася в 3 рази?

5.Через який час повернеться сигнал радіолокатора, якщо ціль знаходиться на відстані 90 км?

6.Довжина хвилі в першому середовищі 3м, а після переходу в друге середовище збільшується до 5м. Визначте швидкість поширення хвилі в другому середовище, якщо її швидкість у першому дорівнює 15см/с. (ф.4)

(При переході із одного середовища в інше швидкіст змінюється, 

а частота  залишається незмінною, бо вона визначається джерелом коливань. ) 

19 грудня- 9-А клас          20 грудня-9-Б клас   

Тема: Розв’язування задач.

Повторіть § 17. Оцініть знання ТЕСТ1
Повторіть § 18. Оцініть знання ТЕСТ2 (3, 4, 6, 7, 8-письмово у зошитах)
Фотозвіт письмових задач  чекаю на пошту до 20 грудня 20 год.
 sogfi1963@gmail.com

5грудня- 9-А клас          6грудня-9-Б клас   

Тема: Виникнення  та поширення механічних хвиль.

Прочитайте § 17. Випишіть основні визначення та формули.

Механічна хвиля — це поширення коливань у пружному середовищі.

Поперечні хвилі — це хвилі, у яких частинки коливаються в напрямку, перпендикулярному до напрямку їх поширення.

Поперечні хвилі:  хвилі зсуву (відбувається зсув одних шарів середовища відносно інших); 
 поширюються тільки в твердих тілах.
  • Поздовжні хвилі — це хвилі, у яких частинки коливаються вздовж напрямку поширення хвилі.
Поздовжні хвилі: хвилі стиснення та розтягнення (вздовж напрямку поширення хвилі г устина середовища почергово то збільшується, то зменшується);
поширюються в усіх середовищах.
Властивості хвиль:
 
1. Хвилі поширюються в середовищі зі скінченною швидкістю.
2. Частота коливань кожної частини середовища дорівнює частоті коливань джерела хвилі.
3. Механічні хвилі не можуть поширюватись у вакуумі.
4. Хвильовий рух не супроводжується перенесенням речовини.
5. Під час поширення хвилі відбувається перенесення енергії.

Фізичні величини,які характеризують коливання:
Амплітуда коливань — максимальна відстань, на яку відхиляється точка від положення рівноваги.    [A]=м
Період коливань — час одного повного коливання. 
1.
Частота коливань — кількість коливань за одиницю часу.
2. 

Довжина хвилі — відстань, на яку поширюється хвиля за час, що дорівнює періоду.
image325.jpg — швидкість поширення хвилі.
      
3.
Довжина хвилі — це відстань між найближчими одна до одної точками хвилі, які коливаються в однаковій фазі.

4. 5. 6.  จ = с/λ
Вчимося розв'язувати задачі ( розв"язки5, 6, 7 запишіть у зошит.) 

Вивчити визначення, формули, фізичні величини 
та одиниці їх вимірювання.
Завдання у щоденнику.


23 листопада- 9-А клас           23 листопада-9-Б клас   

Тема:Лабораторна робота №5. 

Визначення фокусної відстані та

 оптичної сили тонкої лінзи.


У робочих зошитах креслите таблицю, заносите дані 

та виконуєте обчислення. Можна записати висновок.

Завдання: побудувати зображення предмета 

у розсіювальній лінзі.Предмет між фокусом

 і подвійним фокусом.


21 листопада- 9-А клас           22 листопада-9-Б клас   

Тема:Розв’язування задач. 

Задача 1. Побудувати зображення предмета АВ.

Задача 2. Запалену свічку поставили на відстані 30 см від збиральної лінзи з фокусною відстанню 10 см. На якій відстані від лінзи треба розмістити екран, щоб отримати на ньому зображення полум’я свічки?

Дано:                         Розв'язання :  

 d = 30 см = 0,3 м     1/ 𝐹 = 1/ 𝑑 + 1/ 𝑓 

 F = 10 см = 0,1 м      1/ 𝑓 = 1/ 𝐹 − 1/ 𝑑 = (𝑑 − 𝐹)/ 𝐹 ∙ 𝑑

 f - ?                          1/ 𝑓 = (0,3 − 0,1)/ 0,1 ∙ 0,3 = 0,2 /0,03

                                 f=0,03/0,2=0,15(м)

Відповідь: 0,15м.

Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 15; виконати: вправа 15 ( 2 ).

Побудувати зображення предмета, розташованого

 через клітинку за подвійним фокусом.

 Фокус 3 клітинки.




18 листопада- 9-А клас             17 листопада-9-Б клас   

Тема: Формула тонкої лінзи.


 Фокуси та фокальні площини лінз.

3. Оптична сили лінзи.

Оптична сила лінзи - фізична величина, яка характеризує лінзу та є

оберненою до фокусної відстані лінзи.

Оптичну силу лінзи позначають символом D і обчислюють за формулою:

D =1/F    де F — фокусна відстань.

Одиниця оптичної сили - діоптрія:

[ D ] = 1 дптр = 1м−1   1 діоптрія - це оптична сила лінзи,

 фокусна відстань якої дорівнює 1 м.

Оптична сила збиральної лінзи є додатною, а розсіювальної лінзи -

 від’ємною.

Вчимось розв’язувати задачі.

Задача 1. Спробуйте пояснити чому занурена в банку соломинка здається

товщою?

Відповідь: банка має опуклу форму. Отже, в ній промені заломлюються, а

зображення предмета збільшується.

Задача 2. Чому в сонячний літній день не можна поливати квіти в саду?

Відповідь: тому що краплі води є збірними лінзами. Вони збирають сонячні

промені в одну точку. Листочки будуть перегріватися, отримуючи опіки.


Задача 3. Фокусна відстань лінзи 25 см. Знайдіть оптичну силу лінзи. Яка це

лінза – збиральна чи розсіюваль

D = 1/F    D = 1/0,25м = 4дптр 

Відповідь: оптична сила лінзи 4дптр. Ця лінза збиральна, тому що фокусна

відстань додатна.

Задача 4. Оптична сила лінзи - 4 дптр. Знайдіть її фокусну відстань. Яка це

лінза – збиральна чи розсіювальна?

D = 1/F F = 1/D = 1/-4дптр = -0,25м

Відповідь: фокусна відстань лінзи -25см, лінза розсіювальна, тому що, фокусна

відстань від’ємна.

Задача 5. На лінзу спрямували паралельний пучок світла. Визначте, яка це

лінза – збиральна чи розсіювальна. Виміряйте фокусну відстань лінзи та

визначте її оптичну силу.

F = -2см = -0,02м D = 1/F = 1/(-0,02м) = -50дптр

Відповідь: оптична сила лінзи -50дптр,лінза розсіювальна, тому що фокусна

відстань від’ємна.

 Запитання на закріплення.

1. Дайте означення лінзи.

2. Які види лінз вам відомі?

3. Чим розсіювальна лінза відрізняється від збиральної?

4. Що називають дійсним фокусом лінзи?

5. Чому фокус розсіювальної лінзи називають уявним?

6. Що називають фокусною відстанню лінзи?

7. Дайте означення оптичної сили лінзи. У яких одиницях її вимірюють?

8. Оптичну силу якої лінзи взято за одиницю?

5. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 14; виконати: вправа 14 ( No 2 - усно; 3, 7 – письмово).

Експериментальне завдання 2 після § 14 - за бажанням.



Дисперсія  світла:



4 листопада- 9-А клас               3 листопада-9-Б клас   

Тема:Розкладання білого світла на кольори.

Перевіримо знання.Заломлення світла на межі поділу двох середовищ.

Закон заломлення світла.  ТЕСТ 4

1. Дайте відповіді на запитання. (усно, перевірьте себе).

1. Який кут називають кутом падіння променя на поверхню?

2. Який кут називають кутом заломлення променя? 

3. Що таке заломлення світла? 

4. Сформулюйте закони заломлення. 

 5. Що спричиняє заломлення світлового променя? 

 6. Як показник заломлення середовища залежить від швидкості поширення  світла в цьому середовищі? 

Вивчаємо новий матеріал за планом з короткими нотатками.

1. Що називають спектром. Дослід Ньютона.

2. Явище дисперсії світла.

3. Характеристика кольорів.

4. Чому світ є різнокольоровим.

3. Вчимося розв’язувати задачі. 

Задача 1. При якому освітленні напис буде майже невидимий?

Що буде видно,  якщо освітити напис лампою із зеленим світлом?  

СВІТЛО 

Розв’язання. 

Червона поверхня добре відбиває лише червоні промені, а біла – всі  світлові промені.

Отже, червоні промені добре відбиватимуться і від напису,

і від  аркуша. Тому при червоному освітленні напис

буде майже невидимий. Зелене ж  світло майже не

відбиватиметься від червоної поверхні.

Тому ми бачимо чорний  напис на зеленому аркуші. 

Задача 2. Світло якого кольору проходить крізь синє скло? 

Задача 3. Пізно ввечері юні фізики розважаються,

спрямовуючи на білу стіну  кімнати світло від ліхтариків

(один пучок світла пропускають через червоний  світлофільтр,

другий – через зелений, третій – через синій).

Як буде забарвлена  ділянка стіни, освітлена всіма пучками? 

Задача 4. Яким сприймається напис при жовтому освітленні? 

ФІЗИКА

Задача 5. Чи відбиватиметься зелене світло від білої поверхні?  

Задача 6. Які промені сильніше заломлюються у склі –

червоні чи фіолетові?  Жовті чи сині? 

4. Домашнє завдання. опрацювати § 13;

виконати: вправа 13 (завдання 5 – усно),  експериментальне завдання після § 13. 


2 листопада- 9-А клас               2 листопада-9-Б клас   

Тема: Розв"язування задач.

 Вчимося розв’язувати задачі. 

Задача 1. Світловий промінь, який перейшов із повітря  

у скло, зазнав заломлення. Порівняйте кути падіння та  

заломлення променя. ( виконайте рисунок)

Розв'язання 

 Кут падіння більший, аніж кут заломлення, оскільки  

скло - більш оптично густе середовище (швидкість  

світла в повітрі більша, аніж у склі. 

Задача 3. Світловий промінь переходить із повітря в скло.

Швидкість  поширення світлового променя у повітрі дорівнює 3108 м/с. Чому дорівнює  швидкість світлового променя у склі, показник заломлення якого дорівнює 1,5?

 

Задача 4. Для чого скло автомобільних фар роблять не гладким,

а рифленим,  що складається ніби з маленьких тригранних призм?  

Розв'язання Набір призмочок, з яких складається скло,

збирає світло лампи і відхиляє його  вниз на дорогу.

 Запитання:

1. Сформулюйте закони заломлення світла. 

2. У чому причина заломлення світла?  

3. Що показує показник заломлення світла? 4. Як швидкість поширення світла пов’язана з

оптичною густиною середовища?

 Домашнє завдання. 

Повторити § 12; виконати: вправа № 12 (3,7).  


31 жовтня- 9-А клас               1 листопада-9-Б клас   

Тема: Заломлення світла на межі поділу двох середовищ.

Закон заломлення світла.

Перевіримо знання.  Відбивання світла. Плоске дзеркало.

ТЕСТ 3

1. Закони заломлення світла При падінні світлового променя на прозору поверхню частина світла відбивається від поверхні, частина поглинається нею, нагріваючи середовище, а частина проникає у середовище, змінюючи свій напрям поширення.

Заломлення світла — це зміна напряму поширення світлового променя на межі двох середовищ (наприклад, повітря-скло, скло-вода...) Кут заломлення - це кут між заломленим променем та перпендикуляром опущеним в точку падіння на межі двох середовищ. Позначають - γ (гамма).

 Кут заломлення не може бути більшим за 90градусів .

 Закони заломлення світла: 1. Промінь падаючий, промінь заломлений і перпендикуляр до межі поділу двох середовищ, встановлений із точки падіння променя, лежать в одній площині. 

2. Відношення синуса кута падіння до синуса кута заломлення для двох даних середовищ є величиною незмінною: де n - фізична величина, яку називають відносним показником заломлення середовища 2 (середовища, в якому світло поширюється після заломлення) відносно середовища1 (середовища, із якого світло падає). 

Прийнято говорити про оптичну густину середовища: чим менша швидкість поширення світла в середовищі (чим більший показник заломлення), тим більшою є оптична густина середовища.
 3. Фізичний зміст показника заломлення Відносний показник заломлення (n2 1) показує, у скільки разів швидкість поширення світла в середовищі 1 більша (або менша), ніж швидкість поширення світла в середовищі 2: 


2) якщо промінь світла переходить із середовища

з меншою оптичною  густиною в середовище

з більшою оптичною густиною, то кут заломлення

є  меншим, ніж кут падіння γ < α; 

3) якщо промінь світла переходить із середовища

з більшою оптичною  густиною в середовище

з меншою оптичною густиною, то кут заломлення

є  більшим, ніж кут падіння α < γ . 

 Абсолютний показник заломлення показує,

у скільки разів швидкість поширення світла в середовищі менша,

ніж у вакуумі: 

Домашнє завдання. 

Вивчити § 12 ( короткий конспект, малюнки з поясненням);

виконати: вправа № 12 (1, 8). 

 Експеримент ст. 82 чекаю фото з поясненням (за бажанням)

Знайти інформацію про оптичні фокуси, в основі яких -

явище заломлення  світла.


21 жовтня- 9-А клас               20 жовтня-9-Б клас   

Тема: Відбивання світла. Закони відбивання світла. 

Плоске дзеркало.

Прочитайте § 11. Вивчіть значення основних термінів: 

кут падіння, кут відбивання. 

Вивчіть закон відбивання світла.

Дайте відповіді на запитання 1, 2, 3, 7- письмово.

Вправа 11(1, 3, 5).

На допомогу ПРЕЗЕНТАЦІЯ.


19 жовтня- 9-А клас               19 жовтня-9-Б клас   

Тема: Розв'язування задач.

Перевіримо знання:ТЕСТ1

                               ТЕСТ2  

Вчимося розв"язувати задачі.

У сонячний день будинок утворює на землі тінь завдовжки 30 м, а прямовисно поставлена лопата, висотою 1,5 м, — завдовжки 2 м. Визначте висоту будинку.

Світловий промінь – це

 

сукупність світлових променів

 
 

лінія, що вказує напрямок поширення світлового пучка

 
 

область простору, в яку не потрапляє світло від джерела

 
 

область простору, освітлена деякими з кількох наявних точкових джерел світла або частиною протяжного джерела

Запитання 7

У якій точці 1 чи 2 необхідно розташувати лампу, щоб отримати на екрані тінь від кулі більших розмірів? 

варіанти відповідей

 

в точці 1

 
 

в точці 2

Запитання 8

Який світловий пучок вказано на малюнку?

варіанти відповідей

 

збіжний світловий пучок

 
 

розбіжний світловий пучок

 
 

паралельний світловий пучок


Запитання 9

Який світловий пучок вказано на малюнку?

варіанти відповідей
 

збіжний світловий пучок

 
 

розбіжний світловий пучок

 
 

паралельний світловий пучок

Запитання 10

Який світловий пучок вказано на малюнку?

варіанти відповідей
 

збіжний світловий пучок

 
 

розбіжний світловий пучок

 
 

паралельний світловий пучок

Завдання: фото у вайбері   Додаткове: виписати прислів'я і приказки за темою.



17 жовтня- 9-А клас               18 жовтня-9-Б клас   

Тема: Світловий промінь і світловий пучок. 

Закон прямолінійного поширення світла. 

Сонячне та місячне затемнення.

Світловий пучок — це сукупність світлових променів.

Світловий промінь — це лінія, що вказує напрямок поширення світлового пучка.

Закон прямолінійного поширення світла:
У прозорому однорідному середовищі світло поширюється прямолінійно.

Повна тінь — це область простору, в яку не потрапляє світло від джерела.

Півтінь — це область простору, освітлена деякими з кількох наявних точкових джерел світла або частиною протяжного джерела.

Утворення повної тіні й півтіні в космічних масштабах ми спостерігаємо під час сонячного та місячного затемнень.
Якщо Місяць розташований між Сонцем і Землею, то тінь від Місяця падає на Землю, – на Землі спостерігається сонячне затемнення.

Прочитайте: §10, виконайте рисунки 10.4 та 10.5- нижні,

 рис. 10.6 і дайте відповідь до завдання ?

Опраццюйте: задачу ст. 64.

Виконайте: вправа 10(1. 2, 9).

Відео на допомогу: 



14 жовтня- 9-А клас               13 жовтня-9-Б клас   

Тема: Світлові явища. Джерела та приймачі  світла

Швидкість поширення світла.

Прочитайте§9.Складіть поширений план.

Запишіть приклади джерел:

ПРИРОДНІ               ШТУЧНІ

*****                        *****

ТЕПЛОВІ               ЛЮМІНЕСЦЕНТНІ 

*****                       *****

Дайте відповіді на запитання 5-8 ст. 60(письмово)

Вправа 9(3, 6)

                    Відео на допомогу:






Немає коментарів:

Дописати коментар