2. Тіло падає з висоти 5 м. Визначте,чому дорівнює швидкість
тіла в момент падіння на поверхню Землі.
Як побудований Всесвіт, тобто якою
є його структура?
Як із невеликих цеглинок матерії
утворюється все різноманіття природних явищ і природних об’єктів?
Чи однаковим законам підкорюються
різні природні явища?
• Які об’єкти мікросвіту,
макросвіту, мегасвіту вам відомі?
• Чи можна застосувати закони механіки Ньютона для
описання руху мікрочастинок?
• Завдяки якій взаємодії утримуються нуклони в ядрі?
електрони в атомі? атоми в молекулі? молекули в речовині?
людина біля планети? планета біля Сонця?(письмово)
• Які види енергії ви знаєте?
• Опишіть перетворення сонячної енергії в природі (а);
техніці (б).
• Опишіть «рух» енергії під час
роботи гідроелектростанції.
Які перетворення енергії відбуваються під час запуску на
орбіту космічного корабля? підйому ліфта?
забивання
цвяха в дошку?
Вам на допомогу ВІДЕО
1.Снаряд масою
залізничній платформі і не розірвався. Якої швидкості
набула платформа масою 8т, якщо
до падіння снаряда вона рухалася із швидкістю 0,5 м/с у
тому ж напрямі, що і снаряд?
Дано: Розв’язання
m1=20кг Взаємодія снаряда і платформи є
непружним ударом. За
Vо2 =0,5
м/с |
m2=8т=8000кг m1 Vо1 + m2 Vо2 = (m1 + m2) V
V-? Всі тіла рухаються в один бік, туди івана вісь ОХ |
|||
У проекціях на вісь рівняння має вигляд: m1Vо1 + m2 Vо2 =( m1+ m2) V V= (m1Vо1 + m2 Vо2 ) / ( m1+ m2 ) V= (20*100+8000*0,5 )/ ( 8000+20 ) V= 0,75(м/ с) . Відповідь:0,75(м/ с) .
4. Знайти зміну швидкості тіла масою 60 кг, якщо на нього протягом 10 с діяла сила 120 Н. (підказка Ft=mv) 5. З якою швидкістю мав би рухатися легковий автомобіль, маса якого 1,5 т, щоб у нього був такий самий імпульс, як у вантажівки масою 9 т, що рухається зі швидкістю 54 км/год? (підказка Р1 =Р2 ) Завдання: Повторити § 36, вправа 36(2, 3)
|

Як визначити сили, що виникають під час вибуху?
Внутрішні сили системи — це сили, які характеризують взаємодію тіл системи між собою.
На Землі неможливо знайти замкнену систему тіл: на будь-яке тіло діє сила тяжіння, будь-який рух тіл супроводжується тертям. Тому на практиці систему тіл вважають замкненою, якщо зовнішні сили, які діють на систему, зрівноважені або набагато менші від внутрішніх сил системи.





-
Які види сил вивчає механіка?
-
Який напрям прискорень, що їх надають тілам сили
(сила пружності, сила тяжіння, сила тертя)?
-
Яка послідовність розв’язування задач?
-
Як знайти кожну з двох сторін прямокутного трикутника
за відомою стороною і тригонометричними функціями гострого кута.
-
Що характеризує сила?
-
Яка сила називається зрівноважуючою силою,
яка рівнодійною?
-
Що називається додаванням сил?
Source: https://formula.kr.ua/zakoni-dinamiki-nyutona/zadacha-3-zastosuvannia-2-zakonu-niutona.html
4.
Куля, що летіла зі швидкістю 400 м/с, пробила стіну завтовшки 20 см, унаслідок
чого швидкість руху кулі зменшилася до 100 м/с. Скільки часу рухалася куля в
стіні?
5. Літак відривається
від землі за швидкості руху 216 км/год. З яким прискоренням він має рухатися по
злітній смузі, довжина якої 1,2 км?
Задача. Рух двох тіл описується рівняннями. Знайти час та місце зустрічі тіл.
Задача 1: х1 = -8 + 2t
та х2 = 10 - 4t (підтвердити графічно)
Завдання:Вправа 29(6, 7)
1.
Велосипедист, що рухається зі швидкістю 3 м/с, починає прискорюватися.
Визначте, яку відстань подолає велосипедист за 6 с, якщо прискорення
велосипедиста є постійним і дорівнює 0,8 м/с2. (формула 2 ст.194)
2. За який час
автомобіль, рухаючись зі стану спокою з постійним прискоренням 0,6 м/с2,
пройде шлях 30 м?
3. Автомобіль,
рухаючись із постійним прискоренням, пройшов за 30 с відстань 450 м і набрав
швидкості руху 18 м/с. Визначте початкову швидкість руху автомобіля.
Завдання:Вправа 29(4, 5)
Переваги АЕС перед традиційними джерелами (ГЕС та ТЕС) ∙ Доступність і ефективність пального.
∙ Не потребують дефіцитного органічного пального.
∙ Не завантажують залізницю.
∙ Можливість повторного енергетичного циклу.
∙ Не спалюють кисень.
∙ Не засмічують навколишнє середовище
продуктами згоряння (вуглекислий газ,
зола, сажа…)
∙ Можна використовувати для опріснення
солоної води, дешевого водню.
∙ Відносно невелика вартість при
будівництві.
∙ Не використовують багато земельних ресурсів.
Недоліки АЕС: Радіоактивне забруднення; Захоронення відходів; Необхідність демонтажу станції після того, як сплине строк її експлуатації; Використовується лише 2% урану; Можливість використання продуктів реакцій для виготовлення ядерної зброї.
Тема:Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання.
Природний радіоактивний фон. Дозиметри.
Опрацюйте § 25.
Перегляньте відео:
Тема:Активність радіоактивної речовини
Задача 1 Бісмут-212 є одночасно α- та β-радіоактивним.
Ядро якого елемента утвориться в результаті
кожного з розпадів Бісмуту? Запишіть рівняння реакції.
Задача 2 Зразок містить 6, 4⋅1020 атомів Йоду-131.
Скільки атомів Йоду-131 буде в зразку через 32 доби?
Відео на допомогу:
Це цікаво:
Тема: Розв"язування задач.
Правила зміщення( повторимо § 23 ст. 154)
1 Під час α-розпаду кількість нуклонів у ядрі зменшується на 4, протонів — на 2, тому утворюється ядро елемента, порядковий номер якого на 2 одиниці менший від порядкового номера вихідного елемента.
Задача 1
Радон-220 є α-радіоактивним. Ядро якого елемента утвориться в результаті α-розпаду Радону? Запишіть рівняння реакції.
Задача 2
Актиній-228 є β-радіоактивним. Ядро якого елемента утвориться в результаті β-розпаду Актинію? Запишіть рівняння реакції.
Домашнє завдання.Скориставшись рисунком, запишіть кілька реакцій розпаду, характерних для радіоактивного ряду Урану-238.
Дайте короткі відповіді на запитання ( повторимо § 22 ) :1 В якому році Е. Резерфорд завершив свої експерименти і розробив
планетарну будову атома?
2 Що дав зрозуміти дослід Резерфорду?
3 Із яких частинок складається атом?
4 Із яких частинок складається ядро атома?
5 Що таке зарядове число? (пояснити на прикладі елемента)
6 Що таке масове число?(пояснити на прикладі елемента)
7 Як визначити кількість протонів і нейтронів у ядрі?(пояснити на прикладі елемента)
8 Що таке нуклід?
9 Які нукліди називають ізотопами?
Тема: Розв"язування задач.
1.Позначте «-» хибні
твердження і «+» правильні :
1.
Частота коливань
джерела хвилі більша ніж частота коливань частинок середовища.
2.
Механічні хвилі
розповсюджуються в вакуумі.
3.
Хвиля має енергію.
4.
Поздовжня хвиля- це
хвиля частинки якої коливаються вздовж напрямку поширення хвилі.
5.
Амплітуда-це
відстань між двома найближчими точками, які коливаються синхронно.
1.Хлопчик на березі моря визначив відстань між сусідніми гребнями хвиль. Вона становить 8м. Щохвилини повз нього проходить 24 гребні хвиль. Визначте швидкість хвиль.(ф.2, ф.5)
2.Визначте частоту електромагнітної хвилі у вакуумі, якщо довжина цієї
хвилі 6 см.
3. Визначте довжину електромагнітної хвилі частою 2 МГц у середовищі,
де швидкість хвилі дорівнює 2∙108
м/с. (ф.5)
4.У скільки разів
потрібно змінити частоту електромагнітної хвилі, щоб її довжина зменшилася в 3
рази?
5.Через який час
повернеться сигнал радіолокатора, якщо ціль знаходиться на відстані 90 км?
6.Довжина хвилі в першому середовищі 3м, а після переходу в друге
середовище збільшується до 5м. Визначте швидкість поширення хвилі в другому
середовище, якщо її швидкість у першому дорівнює 15см/с. (ф.4)
(При переході із одного середовища в інше швидкіст змінюється,
а частота залишається незмінною, бо вона визначається джерелом коливань. )
Тема: Розв’язування задач.
Тема: Виникнення та поширення механічних хвиль.
Прочитайте § 17. Випишіть основні визначення та формули.
Механічна хвиля — це поширення коливань у пружному середовищі.
Поперечні хвилі — це хвилі, у яких частинки коливаються в напрямку, перпендикулярному до напрямку їх поширення.
- Поздовжні хвилі — це хвилі, у яких частинки коливаються вздовж напрямку поширення хвилі.
2. Частота коливань кожної частини середовища дорівнює частоті коливань джерела хвилі.
3. Механічні хвилі не можуть поширюватись у вакуумі.
4. Хвильовий рух не супроводжується перенесенням речовини.
5. Під час поширення хвилі відбувається перенесення енергії.

Тема:Лабораторна робота №5.
Визначення фокусної відстані та
оптичної сили тонкої лінзи.
У робочих зошитах креслите таблицю, заносите дані
та виконуєте обчислення. Можна записати висновок.
Завдання: побудувати зображення предмета
у розсіювальній лінзі.Предмет між фокусом
і подвійним фокусом.
Тема:Розв’язування задач.
Задача 1. Побудувати зображення предмета АВ.
Задача 2. Запалену свічку поставили на відстані 30 см від збиральної лінзи з фокусною відстанню 10 см. На якій відстані від лінзи треба розмістити екран, щоб отримати на ньому зображення полум’я свічки?
Дано: Розв'язання :
d = 30 см = 0,3 м 1/ 𝐹 = 1/ 𝑑 + 1/ 𝑓
F = 10 см = 0,1 м 1/ 𝑓 = 1/ 𝐹 − 1/ 𝑑 = (𝑑 − 𝐹)/ 𝐹 ∙ 𝑑
f - ? 1/ 𝑓 = (0,3 − 0,1)/ 0,1 ∙ 0,3 = 0,2 /0,03
f=0,03/0,2=0,15(м)
Відповідь: 0,15м.
Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 15; виконати: вправа 15 ( 2 ).
Побудувати зображення предмета, розташованого
через клітинку за подвійним фокусом.
Фокус 3 клітинки.
Тема: Формула тонкої лінзи.
Фокуси та фокальні площини лінз.
3. Оптична сили лінзи.
Оптична сила лінзи - фізична величина, яка характеризує лінзу та є
оберненою до фокусної відстані лінзи.
Оптичну силу лінзи позначають символом D і обчислюють за формулою:
D =1/F де F — фокусна відстань.
Одиниця оптичної сили - діоптрія:
[ D ] = 1 дптр = 1м−1 1 діоптрія - це оптична сила лінзи,
фокусна відстань якої дорівнює 1 м.
Оптична сила збиральної лінзи є додатною, а розсіювальної лінзи -
від’ємною.
Вчимось розв’язувати задачі.
Задача 1. Спробуйте пояснити чому занурена в банку соломинка здається
товщою?
Відповідь: банка має опуклу форму. Отже, в ній промені заломлюються, а
зображення предмета збільшується.
Задача 2. Чому в сонячний літній день не можна поливати квіти в саду?
Відповідь: тому що краплі води є збірними лінзами. Вони збирають сонячні
промені в одну точку. Листочки будуть перегріватися, отримуючи опіки.
Задача 3. Фокусна відстань лінзи 25 см. Знайдіть оптичну силу лінзи. Яка це
лінза – збиральна чи розсіюваль
D = 1/F D = 1/0,25м = 4дптр
Відповідь: оптична сила лінзи 4дптр. Ця лінза збиральна, тому що фокусна
відстань додатна.
Задача 4. Оптична сила лінзи - 4 дптр. Знайдіть її фокусну відстань. Яка це
лінза – збиральна чи розсіювальна?
D = 1/F F = 1/D = 1/-4дптр = -0,25м
Відповідь: фокусна відстань лінзи -25см, лінза розсіювальна, тому що, фокусна
відстань від’ємна.
Задача 5. На лінзу спрямували паралельний пучок світла. Визначте, яка це
лінза – збиральна чи розсіювальна. Виміряйте фокусну відстань лінзи та
визначте її оптичну силу.
F = -2см = -0,02м D = 1/F = 1/(-0,02м) = -50дптр
Відповідь: оптична сила лінзи -50дптр,лінза розсіювальна, тому що фокусна
відстань від’ємна.
Запитання на закріплення.
1. Дайте означення лінзи.
2. Які види лінз вам відомі?
3. Чим розсіювальна лінза відрізняється від збиральної?
4. Що називають дійсним фокусом лінзи?
5. Чому фокус розсіювальної лінзи називають уявним?
6. Що називають фокусною відстанню лінзи?
7. Дайте означення оптичної сили лінзи. У яких одиницях її вимірюють?
8. Оптичну силу якої лінзи взято за одиницю?
5. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 14; виконати: вправа 14 ( No 2 - усно; 3, 7 – письмово).
Експериментальне завдання 2 після § 14 - за бажанням.
Тема:Розкладання білого світла на кольори.
Перевіримо знання.Заломлення світла на межі поділу двох середовищ.
Закон заломлення світла. ТЕСТ 4
1. Дайте відповіді на запитання. (усно, перевірьте себе).
1. Який кут називають кутом падіння променя на поверхню?
2. Який кут називають кутом заломлення променя?
3. Що таке заломлення світла?
4. Сформулюйте закони заломлення.
5. Що спричиняє заломлення світлового променя?
6. Як показник заломлення середовища залежить від швидкості поширення світла в цьому середовищі?
Вивчаємо новий матеріал за планом з короткими нотатками.
1. Що називають спектром. Дослід Ньютона.
2. Явище дисперсії світла.
3. Характеристика кольорів.
4. Чому світ є різнокольоровим.
3. Вчимося розв’язувати задачі.
Задача 1. При якому освітленні напис буде майже невидимий?
Що буде видно, якщо освітити напис лампою із зеленим світлом?
СВІТЛО
Розв’язання.
Червона поверхня добре відбиває лише червоні промені, а біла – всі світлові промені.
Отже, червоні промені добре відбиватимуться і від напису,
і від аркуша. Тому при червоному освітленні напис
буде майже невидимий. Зелене ж світло майже не
відбиватиметься від червоної поверхні.
Тому ми бачимо чорний напис на зеленому аркуші.
Задача 2. Світло якого кольору проходить крізь синє скло?
Задача 3. Пізно ввечері юні фізики розважаються,
спрямовуючи на білу стіну кімнати світло від ліхтариків
(один пучок світла пропускають через червоний світлофільтр,
другий – через зелений, третій – через синій).
Як буде забарвлена ділянка стіни, освітлена всіма пучками?
Задача 4. Яким сприймається напис при жовтому освітленні?
ФІЗИКА
Задача 5. Чи відбиватиметься зелене світло від білої поверхні?
Задача 6. Які промені сильніше заломлюються у склі –
червоні чи фіолетові? Жовті чи сині?
4. Домашнє завдання. опрацювати § 13;
виконати: вправа 13 (завдання 5 – усно), експериментальне завдання після § 13.
Тема: Розв"язування задач.
Вчимося розв’язувати задачі.
Задача 1. Світловий промінь, який перейшов із повітря
у скло, зазнав заломлення. Порівняйте кути падіння та
заломлення променя. ( виконайте рисунок)
Розв'язання
Кут падіння більший, аніж кут заломлення, оскільки
скло - більш оптично густе середовище (швидкість
світла в повітрі більша, аніж у склі.
Задача 3. Світловий промінь переходить із повітря в скло.
Швидкість поширення світлового променя у повітрі дорівнює 3⋅108 м/с. Чому дорівнює швидкість світлового променя у склі, показник заломлення якого дорівнює 1,5?
Задача 4. Для чого скло автомобільних фар роблять не гладким,
а рифленим, що складається ніби з маленьких тригранних призм?
Розв'язання Набір призмочок, з яких складається скло,
збирає світло лампи і відхиляє його вниз на дорогу.
Запитання:
1. Сформулюйте закони заломлення світла.
2. У чому причина заломлення світла?
3. Що показує показник заломлення світла? 4. Як швидкість поширення світла пов’язана з
оптичною густиною середовища?
Домашнє завдання.
Повторити § 12; виконати: вправа № 12 (3,7).
Тема: Заломлення світла на межі поділу двох середовищ.
Закон заломлення світла.
Перевіримо знання. Відбивання світла. Плоске дзеркало.
1. Закони заломлення світла При падінні світлового променя на прозору поверхню частина світла відбивається від поверхні, частина поглинається нею, нагріваючи середовище, а частина проникає у середовище, змінюючи свій напрям поширення.
Заломлення світла — це зміна напряму поширення світлового променя на межі двох середовищ (наприклад, повітря-скло, скло-вода...) Кут заломлення - це кут між заломленим променем та перпендикуляром опущеним в точку падіння на межі двох середовищ. Позначають - γ (гамма).
Кут заломлення не може бути більшим за 90градусів .
Закони заломлення світла: 1. Промінь падаючий, промінь заломлений і перпендикуляр до межі поділу двох середовищ, встановлений із точки падіння променя, лежать в одній площині.
2. Відношення синуса кута падіння до синуса кута заломлення для двох даних середовищ є величиною незмінною: де n - фізична величина, яку називають відносним показником заломлення середовища 2 (середовища, в якому світло поширюється після заломлення) відносно середовища1 (середовища, із якого світло падає).
2) якщо промінь світла переходить із середовища
з меншою оптичною густиною в середовище
з більшою оптичною густиною, то кут заломлення
є меншим, ніж кут падіння γ < α;
3) якщо промінь світла переходить із середовища
з більшою оптичною густиною в середовище
з меншою оптичною густиною, то кут заломлення
є більшим, ніж кут падіння α < γ .
Абсолютний показник заломлення показує,
у скільки разів швидкість поширення світла в середовищі менша,
ніж у вакуумі:
Домашнє завдання.
Вивчити § 12 ( короткий конспект, малюнки з поясненням);
виконати: вправа № 12 (1, 8).
Експеримент ст. 82 чекаю фото з поясненням (за бажанням)
Знайти інформацію про оптичні фокуси, в основі яких -
явище заломлення світла.
Тема: Відбивання світла. Закони відбивання світла.
Плоске дзеркало.
Прочитайте § 11. Вивчіть значення основних термінів:
кут падіння, кут відбивання.
Вивчіть закон відбивання світла.
Дайте відповіді на запитання 1, 2, 3, 7- письмово.
Вправа 11(1, 3, 5).
На допомогу ПРЕЗЕНТАЦІЯ.
Тема: Світловий промінь і світловий пучок.
Закон прямолінійного поширення світла.
Сонячне та місячне затемнення.
Світловий пучок — це сукупність світлових променів.
Світловий промінь — це лінія, що вказує напрямок поширення світлового пучка.
Закон прямолінійного поширення світла:
У прозорому однорідному середовищі світло поширюється прямолінійно.
Повна тінь — це область простору, в яку не потрапляє світло від джерела.
Півтінь — це область простору, освітлена деякими з кількох наявних точкових джерел світла або частиною протяжного джерела.
Утворення повної тіні й півтіні в космічних масштабах ми спостерігаємо під час сонячного та місячного затемнень.
Якщо Місяць розташований між Сонцем і Землею, то тінь від Місяця падає на Землю, – на Землі спостерігається сонячне затемнення.
Прочитайте: §10, виконайте рисунки 10.4 та 10.5- нижні,
рис. 10.6 і дайте відповідь до завдання ?
Опраццюйте: задачу ст. 64.
Виконайте: вправа 10(1. 2, 9).
Відео на допомогу:
Тема: Світлові явища. Джерела та приймачі світла
Швидкість поширення світла.
Прочитайте§9.Складіть поширений план.
Запишіть приклади джерел:
ПРИРОДНІ ШТУЧНІ
***** *****
ТЕПЛОВІ ЛЮМІНЕСЦЕНТНІ
***** *****
Дайте відповіді на запитання 5-8 ст. 60(письмово)
Вправа 9(3, 6)
Відео на допомогу:
Немає коментарів:
Дописати коментар