Фізика 11 клас

 

Дистанцйне навчання

Свої фотозвіти можна надсилати на пошту       sogfi1963@gmail.com
або на Вайбер в особисті.


30 травня
Тема: Узагальнення та систематизація знань.
Бесіда.
Як я бачу своє майбутнє. Фізика в моєму житті. 


27 травня
Тема:  Електромагнітні хвилі. Вплив на живі організми.


Запишіть висновки для себе.


25 травня
Тема: Застосування властивостей світла.
Перегляньте відео:  

Запишіть висновки в зошит.

23 травня
Тема:  Повторення. Закони світла.
Пройдіть тестування: 


20 травня
Тема: Повторення. Електромагнітні коливання і хвилі.
Пройдіть тестування:  Тест 2


18 травня
Тема:  Повторення. Електродинаміка.
Пройдіть тестування: ТЕСТ1


16 травня
Тема:  Акумулятори електричної енергії.
Це цікаво:



13травня
Тема: Принцип роботи цифрового фотоапарату. 
      Мобільний зв'язок та QPS навігація.
 Перегляньте відео.  Це цікаво:



11травня
Тема:  Запис та зчитування інформації за допомогою магнітних, твердотілих
 та інших носіїв. 
Перегляньте відео.  Це цікаво:

09 травня
Тема:  "Атомна та ядерна фізика".
На сторінці 258 підручника виберіть тему проекту,  реферату чи повідомлення.
Виконайте роботу (як завжди:  презентація або А-4)
Чекаю на звіти до 16 травня.

06 травня
Тема: Контрольна робота з теми "Атомна та ядерна фізика"

1.  Під час α-розпаду отримуємо елемент періодичної системи, який знаходиться відносно попереднього елемента...

а) на клітинку лівіше;   б) на клітинку правіше;

в) на дві клітинки лівіше;  г) на дві клітинки правіше;

2. Обчислити кількість електронів, протонів, нейтронів, нуклонів в атомах та записати для кожного з них рівняння ядерної реакції при α- і β-розпаді:

23592U, 14058Ce,  24494Pu

3. Ядро радіоактивного атома 25299Es перетворилося на ядро 24095Am. Скільки відбулося α- і β-розпадів внаслідок цього перетворення?

4. Визначити дефект маси та енергію зв’язку ядра 3115Р

5. Визначити потужність АЕС, яка за добу витрачає 220 г ізотопу Урану-235 та має ККД 30%. Вважати, що під час ділення одного ядра Урану-235 виділяється енергія, що дорівнює 200 МеВ.





04 травня
Тема:   Розв'язування задач.
Атомна та ядерна фізика     Тест
Запитання 6 та 9 із тесту розв'язати в зошиті.
Задачі:

1.  Під час β-розпаду отримуємо елемент періодичної системи, який знаходиться відносно попереднього елемента...

а) на клітинку лівіше;   б) на клітинку правіше;

в) на дві клітинки лівіше;   г) на дві клітинки правіше;

2. Обчислити кількість електронів, протонів, нейтронів, нуклонів в атомах та записати для кожного з них рівняння ядерної реакції при α- і β-розпаді:

23191Pa, 23290Th,  24796Сm.

3. Визначити дефект маси та енергію зв’язку ядра 2713Al.



02 травня
Тема:  Елементарні частинки, їх класифікація.
Опрацюйте  §43;
Запишіть у зошитах короткий конспект.
Складіть таблицю з характеристикою елементарних частинок ( позитрон, лептон, адроном, кварк ).  
Відео на допомогу: 


29 квітня
Тема:  Ядерні реакції. Розв'язування задач.
Перегляньте відео: 
Розв'яжіть задачі:
Завдання 4 ст. 255.


27 квітня
Тема:  Ядерні реакції. Ядерний реактор.
Опрацюйте  §42;
Запишіть у зошитах короткий конспект.
Дайте відповідь на запитання 2, 3, 4 ст.246  (письмово). 
Знайдіть в Інтернеті та запишіть повідомлення вправи 42(6)
Виконайте вправу 43 ( 3).
Відео на допомогу: 


25 квітня
Тема:  Експериментальна робота №9. 
Дослідження треків заряджених частинок за фотографіями.
За допомогою відео виконайте експериментальну роботу:

Чекаю на фотозвіти виконані у робочих зошитах.


22 квітня
Тема:  Отримання та застосування радіонуклідів.  Методи реєстрації іонізуючого випромінювання та захист від нього.
Опрацюйте  §41;
Запишіть у зошитах короткий конспект.
Дайте відповідь на запитання 2, 4, 5  (письмово). 
Знайдіть в Інтернеті та запишіть повідомлення:  "випромінювання та захист від нього"
Виконайте вправу 41(2, 3).

20 квітня
Тема:  Експериментальна робота№8. 
             Моделювання радіоактивного розпаду.
В робочих зошитах виконайте роботу №8 ст.250-252.
Відео вам на допомогу.
Чекаю на фотозвіти!

18  квітня
Тема: Природна та штучна радіоактивність, види радіоактивного випромінювання.Закон радіоактивного розпаду.
На повторення. Енергія зв'язку атомного ядра.  Дефект мас.
                                               Тест3 
Перегляньте відео: 

Опрацюйте  §40;
Запишіть у зошитах короткий конспект(таблиця ст.231, правила зміщення ст.232, 233)
Випишіть та вивчіть основний закон радіоактивного розпаду.
Виконайте вправу 40(1,3).

15  квітня
Тема:  Енергія зв'язку атомного ядра.  Дефект мас. Розв'язування задач.
Перегляньте відео: 

 Обов’язково запишіть маси протона, нейтрона та електрона. Це знадобиться в майбутньому для виконання вправ.

mp=1, 007276 а. о. м.

mn=1, 008665 а. о. м.

me=0, 000548 а. о. м.

Виконайте задачі в робочих зошитах.

Задача 1.

Визначте дефект мас ядра 2110Ne.

Підказка: Маса ізотопу неону рівна 20, 993849 а.о.м. Лишається знайти масу ядра та підставити значення в відповідну формулу. Відповідь заокругліть до 4 знаків після коми.

Задача 2.

Визначте енергію зв’язку ядра 168О.

Підказка: Спочатку шукаємо дефект мас. Маса ізотопу оксигену рівна 15, 994915 а.о.м. Відповідь подайте в МеВ, заокругліть до 2 знаків після коми.


13 квітня
Тема:  Взаємодія між нуклонами в ядрі , стійкість атомних ядер. 
            Енергія зв'язку атомного ядра.  Дефект мас.
Опрацюйте §39;
Опишіть будову ядер трьох елементів таблиці Менделєєва.(див. ст. 225);
Дайте відповіді на запитання ст.229. 6-8-письмово;
Розв'яжіть задачу ст.228, вправу39(1, 4, 6).
Відео на допомогу



11 квітня
Тема:  Принцип дії лазера.
Виконайте тести на повторення: 

Розвиток уявлень про атоми. Дослід Резерфорда.     ТЕСТ 1
Випромінювання та поглинання світла атомами. Лінійчасті спектри. ТЕСТ 2

Опрацюйте §38;
Випишіть види випромінювання та їх характеристики;
Підготувати розширене повідомлення про застосування лазеру (письмово).



8 квітня
Тема:  Випромінювання та поглинання світла атомами. Лінійчасті спектри.
Перегляньте відео: 
Опрацюйте §37;
Запитання 2, 4 ст.219(письмово).

6 квітня
Тема:  Розвиток уявлень про атоми. Дослід Резерфорда.
                    Постулати Н. Бора.
Перегляньте відео: 

 Опрацюйте §36;
Записати поширений план з опорою на рисунки 36.1-36.6.
Дати відповіді на контрольні запитання 1-6 (усно).
Вправа36(3) (на допомогу 1 эВ = 1,602 176 634⋅1019 Дж).
4  квітня
Тема:  Контрольна робота з теми: " Фотоефект. Шкала електромагнітних хвиль."
Виберіть правильну, на вашу думку, відповідь.
1. Визначити імпульс фотона, що має енергію 1,5 еВ. (2 бали)
             А  8·10-28 кг м/с      Б  8·10-27 кг м/с   В  8·10-26 кг м/с     Г  8·10-25 кг м/с
2. Визначити довжину хвилі променів, фотони яких мають енергію 4,1 еВ. (2 бали) 
                  А 300 нм               Б 350 нм              В 400 нм                 Г 450 нм  
До кожного твердження, позначеного цифрою, виберіть твердження, позначене літерою.
3.  Установіть відповідність між фізичними законами і фізичними величинами та формулами для їх обчислення. (1 бал)
      1 Кінетична енергія фотоелектронів                    А  m =  /c2
      2 Енергія фотона                                                     Б  p = h / λ
      3 Маса фотона                                                         В  p = mV
      4 Імпульс фотона                                                     Г  E = 
                                                                                        Д  E = mV2/2
Розвяжіть задачі і запишіть правильну відповідь у зазначених одиницях.
4. Скільки фотонів випускає за півгодини лазер, якщо потужність його випромінювання дорівнює 3 мВт, а довжина хвилі випромінювання становить 450 нм? (2 бали)

5. Визначити роботу виходу електрона з поверхні катода, якщо під час опромінення катода світлом з частотою 1,4 ПГц фотострум припиняється при запірній напрузі 3 В. (3 бали)

6. Під час падіння на металевий катод світла з довжиною хвилі 0,4 мкм затримуюча напруга становить 2 В. Визначити затримуючу напругу, якщо на катод падатиме світло з довжиною хвилі 0,77 мкм. (4 бали)
Задачі 4-6 розв'язуєте через "Дано..."
Роботу виконуєте у робочому зошиті.
У вівторок зошит здати (по можливості).
1 квітня
Тема:  Фотоефект. Шкала електромагнітних хвиль. 
                       Розв'язування задач. Підготовка до контрольної роботи.
Дайте відповіді на запитання (усно):
1. У чому полягає явище фотоефекту . 
2. Поясніть закони фотоефекту з погляду квантової теорії світла.
3. Зобразіть вольт-амперну характеристику фотоефекту і поясніть її особливості. 4. Напишіть формулу Ейнштейна для фотоефекту і поясніть її фізичну суть. 
5. Яка умова існування фотоефекту ?
6. Що називають "червоною межею" фотоефекту ? 
7. Запишіть формулу для "червоної межі" фотоефекту.
8. У чому суть явища зовнішнього фотоефекту ?
9. Що називають внутрішнім фотоефектом ? 
Опрацюйте розв'язки задач:
Задача 1. Визначити величину кванта енергії, що відповідає довжині 
світлової хвилі 7,6 *10-7м.
 Дано:
 λ = 7,6*10-7м
 Е - ?
 Розв’язання: 𝐸 = ℎ𝜈 = ℎ 𝑐 𝜆 
𝐸 = 6,62 ∙ 10 −34 ∙ 3∙10 3 7,6∙10−7 = 2,61 ∙ 10 −19Дж 
Відповідь: 𝐸 = 2,61 ∙ 10 −19Дж.
Задача 2. Робота виходу електрона із вольфраму 4,5 еВ. Визначити червону межу фотоефекту.
 Дано: 
А = 4,5 еВ = 7,2 *10-19 Дж
 ν -?
 Розв’язання: Червона межа фотоефекту А = ℎ𝜈
 𝜈 = А /ℎ 
ν = 7,2∙10 −19/ 6,62∙10−34 = 1,09 ∙ 10 15Гц
 Відповідь: 1,09*1015Гц.
Задача 3. Яку довжину хвилі повинні мати фотони, якщо електрони при фотоефекті із металевої пластин мають швидкість 5*109 см/с. Робота виходу 6,3 еВ.
 Дано: 
А = 6,3 еВ = 10,08 *10-19 Дж
 v = 5*109 см/с = 5*107 м/с
 λ - ?
 Розв’язання: 1.Рівняння Ейнштейна:......?
                       2. Зробіть підстановку: 𝜈 =с/ λ
                       3. Тоді  λ= (виведіть формулу)
                       4. Обчислення...
 Відповідь: ...?



30 березня
Тема:  Фотоефект. Шкала електромагнітних хвиль. 
                       Розв'язування задач.
Перегляньте відео:

Виконайте завдання 4 ст. 209.


28 березня
Тема: Рентгенівське випромінювання, застосування в медицині
           та техніці. Роботи І Пулюя.
На повторення : шкала електромагнітних хвиль тест

Опрацюйте §35  ст200-201;
Виконати опорний конспект. 
Підготуйте індивідуальні повідомлення на тему:
 "Застосування рентгенівського випромінювання
    в медицині та техніці. Роботи І. Пулюя."
На повторення   Тест1

25 березня
Тема Шкала електромагнытних хвиль
Повторіть  §33,34.
Виконайте тести:
Світлові кванти.    ТЕСТ 1
Фотоефект. Закони фотоефекту.   ТЕСТ 2

Прочитайте  §35, дайте відповідь на контрольні запитання 
ст. 202, 2, 3-письмово.
Відео на допомогу:
Вправа 35 (2, 5)-письмово.

23 березня
Тема: Фотохімічна дія світла.

Хімічна дія світла

Хімічна дія світла — зміна властивостей речовин під дією світла.

Під дією світла можуть відбуватися хімічні перетворення (фотохімічні реакції). Найважливішими в живій природі є процеси фотосинтезу. У житті людини велику роль відіграє здатність ока сприймати світло. Ще один прояв хімічної дії світла на речовину – це фотографія.

Закони фотохімії:

- поглинутий речовиною фотон може викликати перетворення тільки однієї молекули;

- фотохімічна реакція можлива за умови, що енергія фотона достатня для розриву молекулярних зв’язків, тобто не менша за енергію дисоціації.

Перегляньте відео та доповніть конспект. 

Продовж речення:
1. Хімічні процеси, що протікають під дією видимого світла та ультрафіолетових променів називаються ...
2. До фотохімічних реакцій відносяться: ...
3. Фотосинтез це...
4. Фотосинтез має велике занчення для...
5. В основі фотографії лежить...

21 березня
Тема: Фотоефект. Розв'язування задач.
Переглядаючи відео, запишіть всі формули теми.
Розв'яжіть задачі самостійно: 
  • 1.  Визначте найбільшу довжину хвилі, за якої можливий фотоефект для платини.
  • 2.  Визначте найбільшу швидкість електрона, що вилетів із Цезію під дією світла з довжиною хвилі 400 нм. Авих = 1,94 еВ.
  • 3.  Найбільша довжина хвилі, за якої можливий фотоефект для Калію, становить  6,2 · 10-5 см. Знайдіть роботу виходу електронів.


18 березня
Тема: Фоторезисторита фотоелементи. Застосування фотоефекта, 
сонячні батареї.
Фотоефект Виконайте тест до 20 березня.
 Опрацюйте пункт 4 ст. 94;
Відео на допомогу:

Виконати опорний конспект .
Вправа 34(2, 6)


16 березня
Тема: Фотоефект. Закони фотоефекту.
 Опрацюйте §34;
Виконати опорний конспект за планом:
1. Дослід Герца (замалювати, коротке пояснення).
2. Закони фотоефекту
3. Робота виходу. Рівняння Ейнштейна. Розгляньте таблицю ст.193.
4. Застосування фотоефекту.
 
Опрацюйте та запишіть задачу ст.195 ;

Задачі для самостійної роботи 

1) На поверхню вольфраму падають рентгенівські промені з довжиною 10 нм.

 Обчислити кінетичну енергію фотоелектронів.

2) Визначити довжину хвилі світла, яким опромінюється поверхня металу, 

якщо фотоелектрони мають кінетичну енергію 4*10-20 Дж, а робота виходу

 електронів з цього металу 7*10-19 Дж

Дайте відповіді на контрольні запитання ст.195(усно);
 Виконайте вправу 34 (1, 4, 5).
Вам на допомогу відео:

Запам‘ятай!!!

«Здібності, як і мускули,    ростуть підчас тренування».                                                       

14 березня
Тема:Формула Планка. Світлові кванта.
 Опрацювати §33;
Виконати опорний конспект за планом:
1. Квантова теорія.
2. Спектр випромінювання абсолютно чорного тіла.
3. Формула Планка.
4. Властивості фотонів.
 
Опрацюйте та запишіть задачу ст.189 ;
Дайте відповіді на контрольні запитання ст.190(усно);
 Виконайте вправу 33 (1, 3).
Вам на допомогу відео:


Чекаю ваші фотозвіти


31 грудня
Тема: Поширення електромагнітних хвиль .Розв'язування задач.
Виконайте задачі до розділу III.
Випишіть формули; Основні  поняття, їх вимірність в системі СI.

13 грудня
Тема: Коливальний контур. Формула Томсона. Розв'язування задач.
Перегляньте відео;
Запишіть розв"язки задач;


Виконайте вправу18(2; 3; 4)

10 грудня
Тема:Коливальний контур.

Опрацювати §18;
Виконати опорний конспект;
Запишіть задачу ст.105 ;
Дайте відповіді на контрольні запитання ст.105;
 Виконайте вправу 18 (1).
Вам на допомогу відео:







Сила Ампера. Сила Лоренца.


Сила Ампера. Сила Лоренца


Магнітна взаємодія та магнітне поле. Індукція магнітного поля. Взаємодія струмів.



Електричний струм напівпровідників




 Дистанцйне навчання з 23 вересня

24 вересня
  Тема:          Контрольна робота з теми «Постійний електричний струм»

 1.Визначте силу струму в провіднику, якщо кожної хвилини його переріз перетинає 3*1021  електронів. Уважайте, що елементарний електричний заряд дорівнює 1,6*10-19 Кл.

         А )1,2 А,  Б )3 А,   В) 8 А,  Г) 12 А

2. Визначте ціну поділки  шкали та показання приладу:


         а)0,1 мА; 1,3 мА; б)0,5 мА; 1,6 мА;  в)0,2 мА; 1,3 мА; г)0,2 мА; 1,6 мА.

3. Вкажіть рядок, у якому наведено електричні пристрої, де використовується насамперед теплова дія струму:

         а)      електрочайник, плавкий запобіжник, телевізор;

         б)      електрична плойка, холодильник, магнітофон;

         в)      електрокамін, мікрохвильова піч, пилосос;

         г)       електрична праска, електроплита, фен.

4. Резистори опорами 40 Ом і 10 Ом з'єднані паралельно і перебувають під напругою 12 В. Визначте силу струму в нерозгалуженій частині кола:

         а)15 А;               б)1,5 А                     в) 0,15 А;                г) 0,24 А.

5. Визначте силу струму в колі з резистором 5 Ом, якщо ЕРС джерела 110 В, а його внутрішній опір 0,5 Ом:

         а)605 А;             б) 5 А;                     в)20 А;                       г) 10 А.

6. Визначте потужність електрочайника, якщо при напрузі 220 В за 5 хв через його спіраль проходить заряд 520 Кл:

         а)381 Вт;           б) 425 Вт;               в)220 Вт;                    г) 678 Вт.

7. Три дротини ─ срібна, нікелінова та алюмінієва ─ мають однакові опори і площі поперечного перерізу. Вкажіть найдовшу і найкоротшу з дротин:

         а)      найдовша ─ срібна, найкоротша ─ алюмінієва;

         б)      найдовша ─ нікелінова, найкоротша ─ алюмінієва;

         в)      найдовша ─ срібна, найкоротша ─ нікелінова;

         г)       найдовша ─ нікелінова, найкоротша ─ срібна;

         д)      найдовша ─ алюмінієва, найкоротша ─ нікелінова.

8. До ділянки кола з послідовно з'єднаних резисторів R1 = 6 Ом, R2 = 9 Ом і R3 = 3 Ом прикладена напруга 12 В. Визначте напругу на кожному резисторі:

         а)U1= 3 В; U2 = 4 В; U3 = 5 В;           б)U1 = 3 В; U2 = 5 В; U3 = 4 В;

          в)U1 = 4 В; U2 = 7 В; U3 = 1 В           г)U1 = 3 В; U2 = 4,5 В; U3 = 1,5 В;

                                д)  U1 = 4 В; U2 = 6 В; U3 = 2 В.

9. Електровоз рухається зі швидкістю 72 км/год і розвиває середню силу тяги 75 кН. Яку силу струму він споживає, якщо напруга в лінії 1500 В, а ККД двигуна 90%?

10. Три гальванічних елементи, ЕРС яких 2,2 В, 1,1 В і 0,9 В та внутрішні опори відповідно 0,2 Ом, 0,4 Ом і 0,5 Ом, увімкнені в коло послідовно й створюють струм 1 А. Який зовнішній опір кола?

Успіхів вам!

31 травня
Віртуальна подорож атомними станціями України







Вітер та сонце на користь людині






Дистанційне навчання з 18 березня
24 березня
Тема: Розв'язування задач
Тести Виконати до 25 березня  23:00

1) Квантові властивості світла. Фотоефект. Задачі розв'язуєте у робочих зошитах.


2) Фотоефект. Закони фотоефекту.

3) Шкала електромагнітних хвиль.
Перегляньте навчальне відео

Завдання: Виконати тести. Розв'язки задач тестів записуєте у робочі зошити.


22 березня
Урок 1
Тема:  Фотохімічна дія світла. 

Хімічна дія світла проявляється в тому, що існує цілий ряд хімічних перетворень, що відбуваються тільки під дією світла. Хімічні реакції, що протікають під дією світла, називають фотохімічними.

Грунтуючись на квантовій гіпотезі світла, А. Ейнштейн сформулював два фотохімічні закони:

1.   Поглинутий речовиною фотон може викликати перетворення лише однієї молекули;

2.   Фотохімічна реакція відбувається за умови, що енергія фотона достатня для розриву молекулярних зв'язків, тобто не менша за енергію дисоціації. 

Фотохімічні реакції можуть бути синтезу (утворення під дією світла з молекул початкових речовин складніших молекул) аборозкладання (утворення під дією світла простих молекул зі складніших).

Найважливіші фотохімічні реакції відбуваються у зеленому листі дерев і трави, в голках хвої і в багатьох мікроорганізмах. Листя поглинає з повітря вуглекислий газ і розщеплює його молекули на складові частини: вуглець і кисень. Відбувається це, як встановив російський біолог К.О. Тімірязєв, в молекулах хлорофілу під дією червоних променів сонячного спектру. Пристроюючи до вуглецевого ланцюжка атоми інших елементів, витягуваних корінням із землі, рослини будують молекули білків, жирів і вуглеводів - їжу для людини і тварин. Все це відбувається за рахунок енергії сонячних променів. Причому тут особливо важлива не тільки сама енергія, але і та форма, в якій вона поступає. Отже, фотосинтез - це процес утворення вуглеводів під дією світла з виділенням кисню в рослинах і деяких мікроорганізмах.

Хімічна дія світла лежить і в основі фотографії. Чутливий шар фотопластини складається з маленьких кристалів броміду срібла (AgBr), вкраплених в желатин. Попадання фотонів в кристал приводить до відриву електронів від окремих іонів брому. Ці електрони захоплюються іонами срібла, і в кристалі утворюється невелика кількість нейтральних атомів срібла.

Фотографія набула широкого поширення в науці і техніці. Сучасні досягнення дозволяють проводити фотографування не тільки при видимому світлі, але і в темноті (у інфрачервоних променях). Фотографію застосовують також для запису звуку в кіно.

Вицвітання тканин на сонці і утворення засмаги - теж приклади хімічної дії світла.

 Завдання:Опрацювати §34,відповісти на контрольні питання, виконати Впр.34(10)

22 березня
 Урок 2
Тема: Шкала електромагнітних хвиль. Властивості електромагнітних                     хвиль різних діапазонів.
Перегляньте відео



 Завдання: опрацювати §35 п.1-2,відповісти на контрольні питання, виконати Впр.35(1, 2, 5)

******************************************************************************









побудова променя






Тема:    Електромагнітні коливання
Виконати до 27 січня  21:00

Код доступу 6563495
 використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


Дистанційне навчання з 14 січня по 22 січня
20 січня
Тема: Принцип радіотелефонного зв'язку. Радіомовлення та телебачення.
Опрацювати § 23.
Відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=gmiz4whxv4


План вивчення нового матералу

1.     Принцип радіозв’язку.

2.    Модуляція

3.    Детектування

4.     Принцип радіотелефонного зв’язку.

5.   Задача ст. 133

Завдання: Дати відповіді на запитання § 23 с.134.

                         Вправа23(2, 3, 5).



Source: https://fizmat.7mile.net/elektromagnitni-kolivannya-ta-hvili-11-klas/printsip-radiotelefonnogo-zv-yazku.html

Доброго ранку . Сьогодні два уроки фізики. У зошитах пишіть:
число;
тема;
опорний конспект;
виконане завдання.
18 січня
Урок 1
Тема: Електромагнітні хвилі.  Властивості електромагнітних хвиль.
           Швидкість поширення електромагнітних хвиль .
Прочитайте § 22. Переглянути відео можна за посиланнями
https://www.youtube.com/watch?v=gmW7w33zX1o
https://www.youtube.com/watch?v=0BbtDecBQEA
або


За планом зробіть опорний конспект 
План:
1. Утворення електромагнітних хвиль
2. Поширення електромагнітних хвиль
3. Висновки з теорії Максвела
4. Швидкість поширення електромагнітних хвиль
5. Властивості електромагнтних хвиль
Дайте відповідь на запитання с.126(усно)
Вправа22 (1) письмово.

Урок 2
Тема: Електромагнітні хвилі. Розв'язування задач.

Повторимо: 


Навчаємося розв'язувати задачі


Source: https://fizmat.7mile.net/elektromagnitni-kolivannya-ta-hvili-11-klas/elektromagnitni-khvili.htm

1. За якої частоти коливань радіопередавач випромінює електромагнітні хвилі довжиною 49 м? До яких хвиль (довгих, середніх чи коротких) належать ці хвилі?  підказка(ሀ=с/λ)

2. Який період коливань у коливальному контурі, що випромінює радіохвилі з довжиною хвилі 300 м? (Т=λ/с)

3. Чому дорівнює довжина хвилі, посланої радіостанцією, що працює на частоті 1400 кГц? (λ=с/ሀ)

Самостійна робота:

1. У яких одиницях вимірюється частота хвилі? А) м/с В) м Б) об/с Г) 1/с або Гц

2. Електромагнітне випромінювання частотою 3·10 13 Гц належить до діапазону: А) рентгенівське В)видиме Б) ультрафіолетове Г) інфрачервоне
3. Спостерігач почув звук пострілу через 5 с після того, як побачив спалах. Відстань між спостерігачем і місцем пострілу дорівнює: А) 68 м В) 1700 м Б) 170 м Г) 6800 м
4. Відстань між найближчими гребнями морських хвиль дорівнює 4 м, а швидкість хвиль – 6 м/с. Частота хвиль становить: А) 0,67 Гц В) 3 Гц Б) 1,5 Гц Г) 24 Гц
5. Радіостанція працює в діапазоні частот від 5 до 10 МГц. Цьому діапазону належить радіохвиля, довжина якої становить: А) 15 см В) 400 м Б) 50 м Г) 600 м
6. Якщо довжина електромагнітної хвилі у вакуумі дорівнює 200 м, то частота цієї хвилі становить: А) 1,5 МГц В) 6 ГГц Б) 15 МГц Г) 60 ГГц




Дистанційне навчання з 14 грудняпо 22 грудня
23 грудня всі у школу!!!
21 грудня
Урок1
Тема:  Змінний струм. Генератори змінного струму.
Опрацюйте  § 19, випишть означення, основні формули.
За рисунком 12.4 ст.109 описати  будову турбогенератора. Задача ст.110
На допомогу відео:








Домашнє завдання.

Вивчити означення та формули § 19;

Виконати вправу 19 (1, 2).

Урок 2

Тема: Активний, ємнісний та індуктивний опори в колі змінного струму

Опрацювати§ 20, виписати формули, фізичні величини.

На допомогу відео:


Домашнє завдання.

Вивчити означення та формули § 20;

Виконати вправу 20(1, 2, 3).


Контрольна робота №3 в 11 класі по темі:

“Електромагнітні коливання та хвилі”

Варіант – І

1.      Незгасаючі коливання заряду, напруги та сили струму, які спричинені ЕРС, що періодично змінюється, називаються:

A.        вільними електромагнітними коливаннями;

B.        вимушеними електромагнітними коливаннями;

C.        вимушеними механічними коливаннями;

D.        автоколиваннями.

2. Яка властивість електромагнітних хвиль лежить в основі радіолокації?

А. заломлення на межі з діелектриком;               В. відбивання від провідних тіл;

C. різна швидкість в різних середовищах;         D. обгинання перешкод.

3. У скільки разів зміниться резонансна частота коливального контуру, якщо індуктивність котушки збільшити у 9 раз?

A.    збільшиться в 3 рази;                      B. зменшиться в 9 разів;

C.       збільшиться в 9 раз;                         D. зменшиться в 3 рази.

4. Укажіть правильне твердження:

A.      трансформатор перетворює струм низької частоти на струм високої частоти;

B.      трансформатор перетворює змінну напругу;

C.      трансформатор виробляє електричний струм;

D.      трансформатор перетворює постійну напругу.

5.      Генератор змінного струму перетворює…:

A.      електричну енергію на внутрішню;

B.      електричну енергію на механічну;

C.      енергію світла в електричну;

D.      механічну енергію на електричну.

6.     За графіком коливань напруги на обкладинках конденсатора, ємність якого 4 мФ, установіть відповідність між величиною та її числовим значенням у СІ.



1

Максимальна напруга

А

218

2

Частота коливань

Б

308

3

Діюче значення напруги (на вольтметрі)

В

0,02

4

Максимальна енергія магнітного поля

Г

50

 

 

Д

188

7.    На яку довжину електромагнітної хвилі налаштована антена, що містить конденсатор ємністю 10 пФ і котушку індуктивністю 4 мГн?

8.     Яку індуктивність необхідно ввести у контур, щоб отримати коливання частотою 10 кГц, якщо ємність конденсатора 0,1 мкФ?

9.     Первинна обмотка трансформатора з коефіцієнтом 8 включена у коло з напругою 200 В. Опір вторинної обмотки 2 Ом, сила струму в ній 3 А. Визначте вторинну напругу. Втратами у первинній обмотці знехтувати.

10.               У контурі, ємність якого 3 мкФ, а індуктивність 6 мГн, виникають коливання, повна енергія яких становить 0,02 Дж. Визначте амплітудні значення сили струму та напруги.

11.   Визначте залежність сили струму від часу, якщо заряд на обкладинках конденсатора змінюється за законом        (Вважайте, що π=3)

Бажаю успіху! Нехай ККД трансформатора ваших роздумів завжди дорівнюватиме 100%!

Контрольна робота №3 в 11 класі по темі:

“Електромагнітні коливання та хвилі.”

Варіант – ІІ

1. Коливальний контур – це електричне коло, яке складається з:

  1. джерела струму та котушки;
  2. конденсатора замкненого на котушку індуктивності;
  3. джерела струму та котушки індуктивності;
  4. конденсатора та котушки індуктивності.

2. Яка властивість електромагнітних хвиль не змінюється при переході з одного середовища в інше?

А. швидкість;       В. напруга;     C. частота;     D. довжина.

3. У скільки разів зміниться резонансна частота коливального контуру, якщо ємність конденсатора зменшити у 9 раз?

  1. збільшиться в 3 рази;                      B. зменшиться в 9 разів;

C.      збільшиться в 9 раз;                         D. зменшиться в 3 рази.

4.      У підвищувальному трансформаторі…:

A.      постійна напруга у вторинній обмотці більша, ніж у первинній;

B.      зростає і напруга і сила струму у вторинній котушці;

C.      сила струму у вторинний обмотці менша;

D.      сила струму у вторинний обмотці більша.

5.      Під час роботи гідроелектростанції…:

A.  потік води, що падає обертає турбіну;

B.  турбіна, обертає статор генератора;

C.  ротор генератора обертає турбіну;

D.  продукти згорання палива обертають турбіну.

6.     За графіком коливань сили струму в контурі, з котушкою індуктивністю 2мГн, установіть відповідність між величиною та її числовим значенням у СІ.



1

Максимальна сила струму

А

2

Частота коливань

Б

3

Діюче значення сили струму (на амперметрі)

В

4

Максимальна енергія електричного поля

Г

 

 

Д

7. Антена приймача налаштована на довжину хвилі 100 м. Яка індуктивність котушки антени, що містить конденсатор ємністю 200 пФ?

8. За якої ємності конденсатора частота вільних електромагнітних коливань становитиме 1 МГц, якщо ємність котушки 1,2 мГн?

9. Трансформатор створює у вторинній обмотці струм 2 А при напрузі
2200 В. При цьому напруга у первинній обмотці 110 В. Визначте силу струму і потужність у первинній обмотці,  якщо втрат у трансформаторі немає.

10. У контурі, індуктивність 0,1 Гн, виникають коливання, повна енергія яких становить 5 Дж. Визначте амплітудне значення сили струму та ємність конденсатора, якщо максимальне значення напруги становить 100 В.

11. Визначте залежність заряду конденсатора від часу, якщо сила струму в контурі змінюється за законом   . (Вважайте, що π=3)

Бажаю успіху! Нехай ККД трансформатора ваших роздумів завжди дорівнюватиме 100%!


Доброго дня, одинадцятикласники.
 Наші лідери:  Бондар Роман,  Діброва Влада, 
 Полонець Надія !!!
Дякую за якісну  роботу!

16 грудня
Тема: Електромагнітні коливання. Розв'язування задач.

Запитання:

1. Які коливання називаються електромагнітними?

(Електромагнітними коливаннями називаються періодичні зміни заряду, сили струму і напруги, що супроводжуються взаємними перетвореннями енергії електричного і магнітного полів)

2. Що називається коливальним контуром? Ідеальним? (Замкнута електричний ланцюг, що складається з конденсатора ємності С і котушки індуктивності L, називається коливальним контуром. Якщо опір проводів = 0, то контур називається ідеальним)

3. Які коливання називаються вільними? (Коливання виникають в системі під дією внутрішніх сил, називаються вільними)

4. Які коливання називаються гармонійними? (Періодичні зміни фізичної величини, що відбуваються за законом синуса або косинуса в залежності від часу, називаються гармонійними коливаннями)

5. Що таке власна циклічна частота коливальної системи? (Величина ω = 2πν, що дорівнює числу коливань за 2π секунд, називається власною циклічною частотою)

6. Що називається періодом коливань? (Період коливань - це час, протягом якого здійснюється одне повне коливання)

7. Що називається амплітудою коливань? (Найбільше значення коливається величини називається амплітудою коливань)

8. Що таке фаза коливань? (Аргумент косинуса або синуса в рівнянні φ = (ω0t + φ0) називається фазою коливань

9. За якою формулою розрахувати енергію електричного поля? 

10. За якою формулою розрахувати енергію магнітного поля?

11.За якою формулою розрахувати енергію електромагнітного поля?

 Знайомство з методами вирішення типових задач по темі: «Електромагнітні коливання».

Існує різні типи завдань, але в даному випадку ми розглянемо графічні тобто по даному рівнянню обчислюємо основні характеристики коливального процесу і будуємо графік і, навпаки, за графіком знаходимо основні характеристики коливального процесу і записуємо рівняння гармонійних коливань.

Отже, переходимо до знайомства цими з методами вирішення.

Завдання 1.

Сила струму в колі змінного струму змінюється з часом за законом i = 20 Cos 100πt. Визначити характеристики коливальної системи і побудувати графік даного коливального процесу.

Рішення.

1.Виясніть спочатку, який це вид коливань.

Гармонійні коливання.

2.Запішем рівняння в загальному вигляді: i = Cos ω t

3.Проводім порівняння загального рівняння з даними.

Побачили, що Іmax= 20А, а ω = 100π.

4. Для побудови графіка потрібні такі величини: і , T.

  ми же знайшли, а тепер знайдемо T, використовуючи формулу T =

5. Тепер виберемо і побудуємо осі координат; одна - час, друга - змінний струм.

Обов'язково потрібно вибрати правильно масштаб.

6. Давайте згадаємо, який графік функцій y = Cosx. Знаючи з алгебри проміжки зростання і спадання функції y = Cosx, ми побудуємо схематично графік. T = 0,02с.

 7. Проведем плавну лінію.

Отже, ми побудували графік коливань за рівнянням i = 20 Cos 100πt


Завдання 2.

Нехай дано графік коливань в коливальному контурі радіопередавача системи. Визначити її характеристики і записати рівняння залежності сили струму i = i (t), поточного в котушці, від часу, якщо L = 0,2Гн.

Рішення.

1.За таким графіку ми можемо визначити: U = 50В, T = 0,4 c.

2. Для запису рівняння, необхідно розрахувати циклічну частоту за формулою:

 T =

ω=

3.Графік, яких коливань нам дано? Це синусоїда або косинусоїда?

u = U Sin ωt → u = 50 Sin 5π      


Домашнє завдання.

1. Повторити § 17, 18;

2. Виконати вправу 17 (4), 18(4).



 4 листопада
Тема: Сила Ампера.
Читаєте параграф 11. (конспект)
  1. 1.Дія магнітного поля на провідник зі струмом. Сила Ампера.

 Силу Ампера ви вивчали у 9 класі. Запишіть формулу:
Розгляньте рис.11.1 Згадайте правило лівої руки (ст.62). Якщо не пам'ятаєте - вивчіть. 

 2. Момент сил Ампера, які діють на рамку зі струмом.

1.Момент сил Ампера, які діють на плоский замкнений контур, розташований в однорідному магнітному полі:
2.

      2.Рамка розташована паралельно лініям           магнітної індукції:



3.Рамка розташована перпендикулярно до ліній магнітної індукції:
положення стійкої рівноваги

4.Рамка містить N витків дроту:

  1. 4.Вчимося розв’язувати задачі.
  2. 1. На рисунках подано провідники зі струмом, що перебувають у магнітному полі. Сформулюйте задачу за кожним з наведених рисунків і розв’яжіть її.

          2. Запишіть задачу ст. 65.
          3. Дайте відповіді на контрольні запитання ст.66.
          4. Виконайте вправу11(1).
          5. Задача:
Який максимальний обертальний момент діє на квадратну рамку площею 4 см2, що має 100 витків, в однорідному магнітному полі з індукцією 0,4 Тл? Сила струму у рамці дорівнює 3 А.
Вивчити параграф 11.

Доброго ранку,випускники!!!
Сьогодні 14 грудня

Урок 1

ТЕМА: Коливання. Види коливань. 

Фізичні величини, що характеризують коливання.

                «Світ, в якому ми живемо  Дивовижно схильний до коливань»

                                                                               /Р. Бішоп/

Опрацюйте п.17

Виконайте записи в зошит за планом:

-Коливання;

-Види коливань;

-Умови виникнення коливань;

-Фізичні величини, що характеризують коливання;

-Задача ст.98

А тепер спробуйте виконати задачі:

Задача 1. Скільки коливань здійснить матеріальна точка за 5 с., якщо частота коливань становить 440 Гц?

Задача 2. Тягарець, який коливається на пружині, за 8 с зробив 32 коливання. Знайти період і частоту коливань.

Цю задачу виконати я вам допоможу:

Задача 3. Напишіть рівняння гармонічного коливання, якщо його амплітуда 0.5 м, а частота

 25 Гц.

Дано:

Хmax = 0.5 м                                    x = Xmax cosωt

ν = 25 Гц                                           ω = 2πν

х (t) - ?                                              ω = 2 • 25 • π = 50π Гц

x = 0,5cos 50πt

Відповідь: Рівняння гармонічного коливання має вигляд: x = 0,5cos 50πt

Задача 4. Коливання задається формулою x = 0.12 sinωt. Знайдіть амплітуду, частоту й період коливання.

Домашнє завдання.

1. Опрацювати § 17.

2. Вправа 17(2, 3)

Цікаві факти

У багатьох хмарочосах використовують різні методи боротьби з коливаннями:

- «Тайбей 101» (Тайвань) – 101-поверховий хмарочос висотою 509,2м. Стабілізатором є гігантська сталева куля, яка підвішена на міцних тросах у відкритій сферичній порожнині між 88-им і 92-им поверхами. Цей маятник вагою 728 (за деякими даними – 900) тонн і є компенсацією коливань будинку при сильних поривах вітру (60м/с) і навіть підземних поштовхів силою до 7 балів.

- «Башта Цзінь Мао» (Шанхай, Китай) – 88-поверхова будівля вистою 421м для захисту від ураганних вітрів (до 200 км/год.) і землетрусу (7 балів) створена високотехнологічна структурна система. У сталевих колонах є рухомі з’єднання, які поглинають силу поштовхів і пом’якшують дію вітру та землетрусів, а плавальний басейн на 57-му поверсі діє як амортизатор. Максимальна амплітуда коливань вершини будівлі 75см.

- Пам’ятник «Родина-мать» (скульптор О. Вучетич) має загальну висоту 85м, висота фігури – 52м, довжина меча - 33м (маса меча 14 тонн). Загальна маса пам’ятника – 3 тис. тонн. Скульптура порожниста з напруженого залізобетону з товщиною оболонки до 30см. Меч виготовлений з малолегалізованої сталі з плавним переходом у місця зміни товщини і ширини меча. Завдяки зміні початкової конструкції та розмірів меча вдалося зменшити амплітуду коливань пам’ятника від півметра до кількох мм.

- Цікавим є той факт, що під час потужних землетрусів, єдиними незруйнованими спорудами були пагоди. Справа в тому, що всередині них підвішували зверху вниз дерев’яну балку з вантажем. Частоту коливань цього маятника підбирали такою, щоб під час землетрусів він розкачувався у протифазі з будівлею.

· розливання води з відра при ходьбі з ним. Для припинення розливання води потрібно змінити темп ходи. При цьому зміниться частота зовнішньої сили;

· розгойдування вагонів на стиках рейок. Для зменшення ударного навантаження на вагони стики рейок роблять під кутом 45º до осі рейок, при цьому колеса плавно перекочуються по рейкам;

· деренчання скла в транспорті. Потрібно змінити швидкість руху;

· флатер. Це шкідливі коливання крила літака під час польоту. У швидкісних літаків ці коливання, які мають велику амплітуду, можуть призвести до руйнування крил. Досить довгий час вчені шукали розв’язку цієї проблеми. Один із знайдених способів виявився дуже простим – у переднього краю кожного крила роблять потовщення, яке гасить ці шкідливі коливання. Але якщо б звернулися за допомогою до природи, то вирішення проблеми знайшли б значно швидше. Адже у метелика на кінці крил є тонке хітинове потовщення для регулювання коливань крил. Його видалення призводить до порушення польоту комахи.

· В історії відомі випадки резонансного руйнування мостів, деякі з них призвели навіть до загибелі людей. В кінці 19 ст. був зруйнований підвісний міст через річку Луара у Франції. 20.01.1905 р. по Єгипетському ланцюговому мосту у Санкт-Петербурзі проходив ескадрон гвардійської кавалерії, а назустріч йому рухалися 11 саней з візницями. У цей момент міст звалився на лід Фонтанки. Обійшлося без жертв. 7.11.1940 р. був зруйнований Текомський міст у США.

· Для попередження руйнування мостів на них встановлюють різноманітні укріплення; велика кількість людей повинна переходити міст вільним кроком. Поїзди переїжджають мости з мінімальною або максимальною швидкістю, щоб частота ударів коліс по стиках рейок не співпадала з власною частотою коливань моста.

· Можливість виникнення резонансу під час руху вантажу по льоду враховувалась ще в роки Великої Вітчизняної війни. По Ладозькому озеру до блокадного Ленінграду проходила автомобільна дорога протяжністю в 27км, відома в історії як «Дорога життя». Щоб крижаний покрив під тиском потоку автомашин не прийшов в резонансне коливання і не зруйнувався, вживали спеціальних заходів. Для цього вантаж автомашин

підбирали таким чином, щоб частота коливань крижаного покриву відрізнялася від частоти, з якою впливали на нього автомашини, що рухались. При невірних підрахунках лід міг тріснути. Машини повинні були рухатись зі швидкістю, яка не перевищує 35 км/год.

· Серце представляє собою автоколивальну систему, яка працює ритмічно: скорочується і розслаблюється – це становить серцевий цикл. При нормальних умовах тривалість серцевого циклу – 0,8с, тобто 0,4 с – серце відпочиває, 0,4с – серце працює. При заняттях фізичною працею частота серцевих скорочень зростає, а тривалість серцевого циклу скорочується за рахунок періоду відпочинку. Що заставляє серце так регулярно скорочуватись? Невелика ділянка спеціальних клітин в серцевій м’язі діє на м’язу як стимулятор, генеруючи електричні імпульси для підтримання певного ритму серцебиття. Отже, бережіть своє серце, не перевантажуйте його.

Ще одним прикладом коливальної системи в нашому організмі є голосовий апарат. Він складається з легенів, гортані з голосовими зв’язками, гортанної, ротової і носової порожнини. Поперек гортані натягнуті дві голосові зв’язки, що складаються з еластичних пружних волокон. Між голосовими зв’язками є голосова щілина. Голосові зв’язки створюють звук. Під час спокійного дихання вони розслаблені й між ними утворюється широка щілина у вигляді рівнобедреного трикутника для вільного переміщення повітря. Під час розмови голосові зв’язки напружуються та наближаються одна до одної так, що залишається тільки вузький проміжок. Коли повітря, яке видихають легені, проходить крізь цю щілину, голосові зв’язки починають коливатися, причому їх частота може змінюватись в залежності від ступеня напруження зв’язок. Висота голосу людини залежить від довжини голосових зв’язок: чим коротші голосові зв’язки, чим більша частота їхніх коливань, тим вищий голос. У жінок голосові зв’язки коротші, ніж у чоловіків, тому жіночий голос завжди вищий. Звукові хвилі, які виникають у голосовій щілині, досить складні і є результатом накладання великої кількості різних тонів. Ротова й носова порожнини відіграють роль резонаторів. Змінюючи форму цих порожнин шляхом відповідного розташування язика, зубів і губ, можна підсилювати (за бажанням) окремі тони звукової хвилі, яка утворюється голосовими зв’язками, і вимовляти той чи інший звук. Голосові зв’язки найсильніше коливаються під час вимовляння голосних звуків. Для мови людини достатньо 4-6 тонів октави. Коливання голосових зв’язок співаків можуть створювати звуки в діапазоні від 80 до 1400Гц, фіксувалися й рекордно низька (44Гц) та висока (2350Гц) частоти. Отже, голосовий апарат людини належить до духових «музичних» інструментів, звук в яких утворюється за рахунок руху повітря, яке видихається з легень – резонаторів.

БІОРИТМИ ЛЮДИНИ

Найбільш наочним є добовий цикл. Вважається, що доба - ніби маленька модель року, тобто за 24 години людина проживає зиму, весну, літо, осінь. Взимку різко сповільнюються біологічні процеси в природі, багато тварини впадають у сплячку. Цій холодній порі року відповідає ніч, вночі організм відпочиває, знижується частота пульсу, дихання стає рідшим, знижується кров'яний тиск. Весна - ранок життя. Людина пробуджується. І тут же активізується головний мозок, стає частішим дихання, з легенів у кров надходить більше кисню, тканини організму звільняються від накопичених за ніч шлаків. Поступово протягом доби то посилюється, то знижується обмін речовин, це відбивається на стані людини, її настрої, працездатності.

Вчені довели, що існує єдиний внутрішній графік для всіх людей. Так, з 10 год. до 15 год. - період активної діяльності людини, мозок у цей час працює найефективніше. З 13 до 14 год. найбільше виділяється шлункового соку - це час обіду. Година, коли швидше за все росте волосся і нігті, припадає на період з 16 до 17 год. А час почуттів, коли загострюється слух, смак і нюх, триває з 17 до 18 год. З 20 год. багато хто починає згадувати про свої нездійснені плани, засмучуватися про втрачені можливості, гостріше, ніж в інший час, переживають самотність. Це година туги. Але потім, якщо взяти себе в руки, крізь хмари внутрішніх переживань пробивається промінь надії. Настрій вирівнюється, можна подумати про завтрашній день. Це благодатний час триває до 23 год. Однак після 23 год. в організмі активізується робота печінки і жовчного міхура, людина може стати дратівливою, агресивною. Відразу після півночі - це «година сліпоти», коли робота очей вимагає додаткового напруження, а зір перенапружувати не варто.

Навчіться прислухатися до свого біологічного годинника, це може допомогти вам ефективно планувати свій режим дня, і здоров’я буде міцнішим.

Урок 2
Тема:
Вільні електромагнітні коливання в ідеальному коливальному контурі.
Формула Томсона"
Опрацюйте § 18.
Випишть формули та фізичні величини, що характеризують електромагнітні коливання
 в контурі.

 Відеоурок: 

Коливання. Ідеальний коливальний електричний контур. Фізика 11 клас

Перегляньте відео:  https://www.youtube.com/watch?v=WDpWt9HbYuA

Домашнє завдання.

1. Опрацювати § 18;

2. Виконати вправу 18 (2, 3)

Працюємо за розкладом ;  Мій телефон:  0977586040


Немає коментарів:

Дописати коментар