Похилою площиною до низу не котись, а
розумом
і силою здіймайся весь у вись.
На лівому узбережжі Ніла, на краю пустелі Сахара,
височать знамениті єгипетські піраміди, кам’яні глиби фараонів. Нас вражають
їхні розміри, велич та загадковість. Так, наприклад, висота піраміди Хеопса 137
м, а щоб обійти її, необхідно пройти не один кілометр. За словами історика
Геродота, піраміду Хеопса будували близько 20 років, а дорогу до неї — 10
років. Побудована ця дорога з 2 мільйонів 300 тисяч кам’яних блоків, маса кожного
— 2,5 тонн.
v Яким
чином людина, яка не має великої сили, спромоглася звести ці споруди? (Для зведення пірамід люди використовували прості
механізми: похилу площину, блоки та важелі.)
Тисячоліття тому назад люди виконували всі види роботи за допомогою сили своїх м’язів. З часом вони винайшли різні механізми, щоб полегшити свою працю. Першою людиною, який застосував прості механізми, був наш далекий доісторичний предок, палицею зрушувати з місця важкі камені в пошуках їстівних коренів або ховалися під корінням дрібних тварин. Є багато свідчень, що в стародавніх країнах - Вавилоні, Єгипті, Греції - будівельники широко використовували прості механізми при підйомі і перевезення статуй, колон і величезних каменів, в умілих руках важкий вантаж перетворювався в легкий.
Двигун – це
пристрій, в якому той чи інший вид енергії перетворюється в механічний рух.
Коефіцієнт корисної дії (ККД) механізму
«Золоте
правило» механіки: Жоден із
простих механізмів не дає виграшу в роботі: у скільки разів виграємо в силі, у
стільки само разів програємо у відстані.
Найбільш чітко його
сформулював Галілей, уточнивши, що воно справедливо, коли тертям можна
знехтувати.
Домашнє
завдання
1.
Опрацювати §36
2.
Вправа 36 (1,2)
3.
Підготувати презентації про застосування простих механізмів.
1)Вертоліт підняв вантаж масою 1,5 т на висоту 800 м над поверхнею землі. Визначте потенціальну енергію вантажу відносно поверхні землі й відносно дна шахти глибиною 100м.
2). Швидкість автомобіля збільшилася від 5 м/с до 25 м/с. У скільки разів збільшилася його кінетична енергія?
3). На яку висоту треба підняти тіло масою 15 кг, щоб потенціальна енергія тіла збільшилася на 45 Дж?
A = F·l
де A — механічна робота,
F — значення сили, що діє на тіло;
l — шлях, який пройшло тіло в напрямку цієї сили.
Одиниця роботи в СІ — джоуль (Дж);
названа так на честь англійського вченого Джеймса Джоуля
[A] =Н·м = Дж.
1 Дж дорівнює механічній роботі, яку виконує сила 1 Н, переміщуючи тіло на 1 м в напрямку дії цієї сили:
1Дж=1Н·1м.
Сила має напрямок. Це векторна величина. А от робота сили напрямку немає, тобто робота є величиною скалярною.
Але робота може бути додатною, від’ємною або дорівнювати нулю — залежно від того, куди напрямлена сила відносно напрямку руху тіла:
1) Робота є додатною, якщо A > 0 ( Напрямок сили збігається з напрямком руху тіла)
A = Fl
2) Робота є від’ємною A < 0 ( Напрямок сили протилежний
напрямку руху тіла)
A = −Fl
3) Робота дорівнює нулю A = 0 (Напрямок сили перпендикулярний до напрямку руху тіла)
Геометричний зміст механічної роботи:
Якщо напрямок сили, яка діє на тіло, збігається з напрямком руху тіла, то робота цієї сили чисельно дорівнює площі фігури під графіком залежності сили від шляху, який долає тіло.
Задача 1. Визначте роботу, яка виконується під час піднімання гранітної плити об’ємом 0,5 м3 на висоту 20 м. Густина граніту 2500 кг/м3.
Дано: V=0,5 м3 h =20 м ρ=2500 кг/м3 g=10 H/кг | Розв’язання Робота під час піднімання плити: A =Fs, де F — сила, яку треба прикласти, щоб рівномірно піднімати плиту вгору, яка за модулем дорівнює силі тяжіння F =mg, що діє на плиту; s =h — висота, на яку піднімають плиту Масу плити можна визначити, знаючи її об’єм і густину граніту: m=ρV. Отже, A =ρVgh. |
Знайти: А-? |
Відповідь: A=250 кДж.
Перевірь себе
Кросворд: У виділених клітинках прочитати назву і письмово описати його будову та призначення.
1. Тиск, який створює стовп ртуті висотою 760 мм(1 бал)
а) Атмосферний тиск
б) Закон Паскаля
в)
Гідростатичний тиск г)
Сполучені посудини
2. Одиницею вимірювання в СІ площі поверхні є:(1 бал)
а) м2 б)
кг/м3 в) Н г) Па
3. Сила гідростатичного тиску визначається за формулою: (1 бал)
а) p = ρgh б) F = ρgV в) F = ρghS г) р=F/S
4. Подайте в кілопаскалях тиск 230 мм рт. ст.(1 бал)
5. Визначте тиск рідини на дно посудини, якщо в неї налили
шар нафти висотою 0,15 м. Густина нафти 800 кг/м3. (2 бали)
6. На тіло об’ємом 0,002 м3 діє виштовхувальна сила 0,016 кН.
Обчисліть густину рідини, в яку занурене тіло. (1 бал)
7. На малий поршень гідравлічного преса, площа якого 200 см2
діє сила 100 Н. Яка площа великого поршня, якщо рідина тисне
на нього із силою 2 кН?(2 бали)
8. Алюмінієву деталь розмірами 30×30×15 см занурюють
в олію. Яку силу потрібно прикласти, щоб утримати цю
деталь в олії?(3 бали)
Задача 1. Деяке тіло має
вагу в повітрі 380Н і об’єм
0,045 м. Плаває це тіло у
воді чи тоне?
Задача 2. Яку силу необхідно
прикласти до шматка золота об’ємом 1 см³, щоб утримати його в воді?
Задача 3. Куля масою 300 г
має об’єм 600 см3. Плаває куля у воді чи тоне?
Задача 4. Яку силу необхідно
прикласти, щоб утримати у воді камінь, маса
якого 10 кг? Густина каменю 2,6·103 кг/м3
Опрацюйте §29. Задачі 1, 2(ст.189-191) записати у робочий зошит.
Дати відповідь на контрольні запитання 1-6 (усно).
Вправа 29(1, 2)- письмово.
Задача 1.
До
пружини довжиною 8см підвісили вантаж, що діяв
на пружину з силою 10Н. Довжина пружини стала 12см.
Якої сили необхідно докласти до пружини, щоб її довжина
стала 10см?
Задача 2.
Яку
силу треба прикласти до шафи масою 150кг
у горизонтальному напрямку, щоб
зрушити її з місця?
Коефіцієнт тертя рівний 0,8.
Що характеризує маса?
В яких одиницях вимірюється густина?
Як знайти густину тіла, знаючи його масу та об'єм?
Як знайти масу тіла, знаючи його густину та об'єм?
Як знайти об'єм тіла, знаючи його масу та густину?
Густина речовини 8,9 г/см3. Яка її густина в кг/м3?
В яких одиницях вимірюється густин
Розв’язування задач
Задача 1
Підказка: 0, 3 г/см3=0, 3*1000=300 кг/м3
Виразіть густину в основних одиницях СІ:
0, 7 г/см3=?
0, 55 г/мм3=?
Задача 2
Визначте масу 3 л олії. Відповідь запишіть в кілограмах.
Нагадаю 1 л=0,001м3
Дано: ρ=m/V
V=3л=0,003м3 m= ρ・V
ρ=900 кг/м3
m-? m=900 кг/м3 ・ 0,003м3 =2,7кг.
Відповідь: 2,7кг.
Висновок: У 3-літровій банці не 3кг олії, а лиш 2,7кг.
Виконайте аналогічні задачі для води, меду, бензин.
Хто не пройшов тест пройдіть.
t T-? | T |
Установіть відповідність:
Ми розглядатимемо випадки із сталою швидкістю або лінійною. Лінійна швидкість υ — відношення переміщення
тіла до часу. Для того щоб знайти лінійну
швидкість тіла по колу, необхідно довжину кола
поділити на період (довжина кола дорівнює 2π
помножити на радіус).
де R - радіус кола; Т - період обертання; t - це час
обертання; l - довжина траєкторії.
Задача 1. За 18 секунд колесо автомобіля здійснило 24 оберти. Знайдіть період обертання точки на ободі колеса. Дано: t = 18 c; N = 24 об. T-? Відповідь: 0,7 с.
Задача 2. На малюнку зображено графік залежності
шляху від часу для прямолінійного рівномірного руху до
зупинки в одному напрямі, після зупинки
- у зворотному.
1. Як довго тіло рухалося вперед; стояло;
рухалося назад?
2. Який загальний шлях тіло пройшло за
час спостереження?
3. Обчислити середню швидкість
впродовж всього часу руху.
4. Обчислити швидкість руху до зупинки
та після зупинки.
5. Який модуль і напрямок результуючого переміщення?
Задача 3. Хлопчик їхав на велосипеді півтори години
зі швидкістю 20 км/год. Потім велосипед зламався і
останній кілометр шляху хлопчик ішов пішки. Якою була
середня швидкість руху хлопчика на всьому шляху,
якщо пішки він ішов півгодини?
Перевірь себе (усно):
1. Який рух називають прямолінійним рівномірним?
2. Дайте визначення швидкості прямолінійного рівномірного
руху тіла. Як знайти значення цієї швидкості?
3. Назвіть рівняння координати тіла, яке рухається
прямолінійно рівномірно, а напрямок його руху
збігається з напрямом осі координат.
4. Назвіть рівняння координати тіла, яке рухається
прямолінійно рівномірно, а напрямок його руху не
збігається з напрямом осі координат.
5. Назвіть рівняння координати руху автомобіля:
6. Рівняння руху велосипедиста має вигляд: x = 40 – 8t .
Визначте напрям і швидкість, з якою рухається велосипедист.
7. У чому полягає метод стробоскопічного дослідження руху?
Нерівномірний прямолінійний рух. Лише звук і світло за певних умов поширюються зі сталою швидкістю. Швидкості решти тіл змінюються під час руху. Наприклад, автобус, відходячи від зупинки, за однакові інтервали часу проходить все більший шлях, а наближаючись до зупинки, — навпаки. Бігун, беручи участь у змаганнях, затрачає на проходження однакових кіл різний час. Рух автобуса і бігуна — це приклади нерівномірного руху.
Рух, при якому тіло за рівні проміжки часу проходить неоднакові відрізки шляху, називається нерівномірним.
Середня швидкість нерівномірного руху.
Нерівномірний рух характеризують фізичними величинами:
• середня швидкість на певній ділянці траєкторії
• миттєва швидкість в даний момент часу
Середня (шляхова) швидкість дорівнює відношенню всього шляху
до часу, за який тіло пройшло даний шлях.
Середня швидкість, як і швидкість тіла при рівномірному русі,
вимірюється в метрах на секунду, є величиною скалярною
(не має напрямку).
Задача 1. Турист за 25 хв пройшов 1,2 км, потім півгодини відпочивав,
а потім пробіг ще 800 м за 5 хв. Яка його середня швидкість
на всьому шляху?
Дано:
l1 = 1,2 км = 1200 м vсер =l / t
t1= 25 хв = 1500 с l=l1 +l2+l3
l2 = 0 м
t2= 0,5 год = 1800 с t= t1+t2+t3
l3 = 800 м
t3= 5 хв = 300 с
vсер - ?
Задача 2. Визначити середню швидкість руху потяга, якщо
першу половину шляху він їхав зі швидкістю 50 км/год,
а другу половину шляху – зі швидкістю 100 км/год.
Задача 3. Піднімаючись у гору, лижник проходить шлях 3км
із середньою швидкістю 5,4 км/год. Спускаючись із гори зі
швидкістю 10 м/с, він проходить 1 км шляхи.
Визначите середню швидкість руху лижника на всьому шляху.
Запитання на закріплення вивченого.
1. Який рух називають нерівномірним?
2. Що таке середня швидкість нерівномірного руху?
3. За якою формулою обчислюють середню швидкість нерівномірного руху? 4. За яких обставин середню швидкість руху на всьому шляху можна визначити як середнє арифметичне значення швидкостей на ділянках руху? 5. Кожні 15 хв. тіло долає 150 м. Чи можна стверджувати, що тіло обов’язково рухається рівномірно?
6. На малюнку зображено траєкторію руху штучного супутника Землі. Ділянки траєкторії АnB i CmD супутник проходить за однаковий час. На якій з них середня швидкість супутника більша?
Домашнє завдання.
Вивчити: §11. Виконати вправу11 (2, 3)
На платформі "Мій клас" ви познайомитеся з рівномірним рухом.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!
ü
Прямолінійним рівномірним рухом називають рух, під
час якого тіло за будь-які рівні проміжки часу здійснює однакові переміщення.
Слова за «будь-які рівні проміжки часу» означають, що, які б рівні проміжки
часу (1 с, 2 с, 5 хв, 10 хв та ін.) ми не вибрали, переміщення тіла за ці рівні
проміжки часу буде однаковим. Наприклад, якщо автомобіль за кожні 2 хв
проїжджає 480 м, то можна вважати, що він рухається рівномірно.
Зрозуміло, що практично неможливо створити такі умови, щоб рух тіла був
рівномірним упродовж досить великого проміжку часу. Тому рівномірний рух є
моделлю реального руху.
. Швидкість. Одиниці швидкості
За рівномірного руху швидкість зміни положення тіла в просторі може бути
різною. «Швидкість» руху характеризується фізичною величиною, яка називається
швидкістю.
ü
Швидкістю рівномірного руху називають фізичну величину, що показує, який шлях
проходить тіло за одиницю часу.
Щоб визначити швидкість рівномірного руху тіла, потрібно шлях, пройдений
тілом за певний проміжок часу, розділити на цей час.
Заповни таблицю:
Назва фізичної величини |
Позначення |
Одиниці |
Прилади для визначення величини |
|
СІ |
позасистемні |
|||
Швидкість |
|
|
|
|
Швидкість характеризується напрямком.
Оскільки швидкість має напрямок, це величина векторна.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!
ü
Швидкість рівномірного руху —
це векторна фізична величина, що показує, який шлях проходить тіло за одиницю
часу.
— це швидкість руху тіла, під час якого за 1 с
воно проходить 1 м.
Вивчити §7, відповісти на запитання після параграфа,
виконати вправу7(3,5,7). Виконати експериментальне завдання з другом.
Система відліку
Тіло відліку, пов’язана з ним система координат і годинник утворюють систему відліку.
Система відліку | ||
Тіло відліку | Система координат | Прилад для відліку часу |
Тіло, відносно якого розглядається положення рухомого тіла, називають тілом відліку. Вибір тіла відліку є довільним.
Матеріальна точка — це фізична модель тіла, розмірами якого в умовах даної задачі можна знехтувати.
Вивчити
напам’ять!!!
Що таке механічний рух?
Що таке шлях?
Що таке переміщення?
Що називають матеріальною точкою?
1.
Подайте в метрах такі значення фізичних величин: 214 мм; 1,3
км; 3км 42м.
2.
Запишіть значення
фізичних величин у вказаних одиницях.
150см=
___________ м.
18 хв
=____________с.
160мкм=____________м.
3.
У наведену таблицю запишіть, які з перелічених слів означають фізичне тіло, які – речовину і які- явище: алюміній, Сонце,
випаровування, м’яч, снігопад,
зошит, вода, буран, блискавка.
4. Виміряйте товщину одного аркуша підручника.
5.
Запишіть, як знайти об’єм одного цвяха , якщо дана мензурка з
водою і коробка з цвяхами.
6.
Висота гранітної колони 4м, основа колони – прямокутник зі
сторонами 40 і 60 см. Визначте об’єм колони.
7.
Вночі температура повітря була -5°С, а вдень +8°С. На скільки
градусів змінилася температура повітря?
Навіщо вивчати фізику?
Фізика - наука про природу. Вивчаючи цю цікаву науку ви дізнаєтесь чому Земляобертається навколо Сонця; чому відбувається зміна пір року та зміна дня і ночі; чомувиникає полярне сяйво, веселка або міраж; коли з`являється туман, іній, роса; чимнебезпечна блискавка і що означає грім і ще багато чого іншого.
Дякуючи знанням з фізики люди виготовляють
автомобілі, потяги, літаки, кораблі,космічні ракети; підкорюють енергію вогню,
вітру, Сонця, води. Всі побутові прилади, які точують нас вдома були винайдені
фізиками: телефон, електрична лампа, мікрохвильова піч, холодильник, телевізор,
комп`ютер і багато інших приладів.
Фізика озброює людину знаннями про навколишній світ, дає змогу його змінювати,використовувати природні явища для своїх потреб.
На уроках фізики у 7 класі ви ознайомитеся з будовою речовин, різними механічними процесами. Навчитесь вимірювати площі фігур та об’єми тіл, проводити фізичні дослідження.Під час вивчення фізики, ви будете самостійно проводити досліди, результати яких будете записувати у спеціальні зошити: зошити для лабораторних робіт. При цьому ви будете користуватись різними фізичними приладами: мензурками, колбами, терезами, термометрами. Щоб не зламати прилади і не травмуватись під час виконання лабораторних робіт потрібно знати і виконувати правила техніки безпеки у кабінеті фізики.
Давайте ознайомимось з інструкцією
“Правил безпеки при роботі в кабінеті фізики”. Ця інструкція є у вашому підручнику на форзаці. Переписувати не потрібно. Уважно прочитайте.
Українські вчені у розвитку і становленні фізики
Іван Павлович Пулюй (1845-1918)
Юрій Васильович Кондратюк (1897–1942)
Сергій Павлович Корольов (1907–1966)
Ігор Іванович Сікорський (1889– 1972)
Лев Давидович Ландау (1908–1968)
Олександр Теодорович Смакула (1900–1983)
Борис Євгенович Патон (народився у 1918 році)
Проаналізувати інструкцію з безпеки
для учнів під час проведення занять у кабінеті фізики на форзаці підручника
Параграф 1 ст. 6-7. Знайдіть в інтернеті та запишіть у зошит довідку
про одного із українських фізиків.
Немає коментарів:
Дописати коментар